Sanden paa havet - en livsnyters betroelser



 

 

 

 

Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
 
I mange år har jeg brukt Mobildata Fagernes til mobiltelefoner. Siden de nå også har hvitevarer, ble det et naturlig samarbeid da jeg pusset opp kjøkkenet i vår. Topp service - alltid!
Hvis du klikker på logoen deres, kommer du til hjemmesiden deres på Facebook
 
Har dui lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
Arkiv   Norge,  tirsdag 29. mars 2016

 

Et dramatisk døgn

Alle har dager hvor alt som kan gå galt, går galt. I hvert fall føles det slik.

Jeg tror min dag er i dag.

Det begynte jo egentlg for et par dager siden. Jeg fortalte dere om problemer med strømforsyningen og batterier som tømtes raskere enn ei flaske brus i sommerheten.

Jeg kjørte motoren i gang, flere ganger om dagen, men det ville seg ikke. Batteriene ble ikke toppladet.

I går kveld, ca kl 21.30, gikk det meste i svart. Kjøleskap og fryser, for å nevne noe. Da bestemte jeg meg for nattseiling. To timer fra øya til Sagvåg, kun ved hjelp av kartplotter, radar og fyrlykter. Fin trening, tenkte jeg. Slikt er moro. Og i Sagvåg kunne jeg få landstrøm.

Jeg har fortalt dere før om min hjelper, Gerhard. Mekanikeren med sterke innslag av Reodor Felgen-gener. Han bor på verftet. Jeg sendte melding og ba han hjelpe til når jeg kom en snau time før midnatt.

Rett etter ringte han. - Følg nøye med på temperaturen i maskinen. Jeg har en mistanke om at det kan være de nye viftereimene som ikke er stramme nok, slik at de slurer. Dermed lader ikke dynamoen. Men hvis dette er årsaken, så vil heller ikke vannpumpa fungere, og motoren får ikke skikkelig kjøling.

Hvor godt det er å ha en kar som Gerhard!!!!!!

Jeg hadde så vidt lagt fra flytebrygga på øya mi da han ringte. Og ganske riktig, da jeg ga litt gass, føk temperaturmåleren i været. 90 grader ble passert ganske så kjapt og den steg fortsatt.

Det kritiske punktet er 98 grader. Overstiger temperaturen dette, kan hele maskinen bli ødelagt! I verste fall.

Jeg tenkte at det var best å gå til kai igjen, stoppe motoren og finne løsning. Som tenkt så gjort.

Men slikt er ikke bare enkelt når det er bekmørkt ute, ingen "gatelys" eller annet som viser vei (inne i lagunen hvor flytebygga mi ligger). Heldigvis er jeg lokalkjent. Noen konturer kunne jeg ane. Og ved hjelp av kartplotteren kom jeg så nær at jeg kunne bruke lyskaster for å finne brygga.

Når skuta ligger fortøyd ved flytebrygga, er det ca en meter fra baug til fjellknausene, så det bør helst gjøres riktig første gangen skuta kommer sigende innover, om du skjønner hva jeg mener......

Men jeg kom meg inn - og tenkte at "nå roer jeg helt ned". Jeg startet dieselaggregatet, slik at det begynte å sige litt strøm inn i batteribanken igjen, satte meg ned og fikk adrenalinet ut av kroppen.

Så tok jeg den aller beste medisin mot all verdens problemer: Jeg la meg til å sove.

I dag tidlig sto jeg opp litt før klokka 6 og fulgte normal morgenprosedyre i Vaare: Frokost til matrosen, kaffe til skipperen og vennskapelig brytekamp og kos mellom skipper og matros på gulvet.

Så tok jeg skiftenøkkelen med meg i maskinrommet og lurte litt på hva jeg kom til å se. Svigersønn Tore hadde advart om at hele viftereima kunne ha vrengt seg av, hvis den var for løs.

Men da jeg åpnet isolasjonslukene inn til selve motoren så det fint ut. Begge viftereimene var for løse, ja, men slikt lar seg ordne. Selv av en amatørmekaniker med svært bratt læringskurve.

Heldigvis hadde jeg åpnet sideluken også. Dermed så jeg inn på baksiden av dynamoen som drives av viftereimen. Der var det to ledninger. Den ene var fast, - den andre lå bare løselig inntil.......

Dermed fant jeg ut at ladeproblemet mitt dreide seg om mer enn ei løs viftereim. Uansett hvor mye strøm jeg klarte å produsere på dynamoen, så fant ikke strømmen vegen til batteriene!

Dieselaggregatet har egne ladere, så de fungerte, men de er på langt nær så effektive som den ladingen jeg får fra motoren. Dessuten krever jo aggregatet egen diesel, mens maskinen går jo "likevel".

Jeg fikk råd av Gerhard om ikke å koble selv, men vente til jeg kom til verftet. Generatoren klarte å gi meg så mye strøm at jeg kom meg hjem.

Men så var neste spørsmål: Ville vannpumpen begynne å fungere igjen når jeg hadde teitet viftereima?

Det var bare en måte å finne det ut på? Ved å starte motoren og legge fra kai (det er først når maskinen får belastning at en ser om kjølingen fungerer).

Bare et par hundre meter fra kaien, viste temperaturmåleren 95 grader. Motet sank i brøstet proporsjonalt med økningen av temperaturen.

Enda en telefon til Gerhard. Jeg tror det går bra, sa han. Temperaturen går opp med en gang, men når du får litt turtall på maskinen, vil ventilene åpne seg for fullt og temperaturen vil synke.

Hva gjør jeg hvis det ikke skjer, spurte jeg med en stemme preget av sterk uro og tvil.

- Da må du seile, svarte mannen. Kaldt og kynisk. Hvordan jeg skulle seile inn i den trange havna i Sagvåg, sa han ingenting om.

Enda en gang hadde mannen rett. Etter noen minutter med hjerte plassert uvanlig høyt i kroppen, viste måleren at temperaturen sank igjen.

Jeg pustet lettet ut, slo i en ekstra kopp med kaffe og lente meg tilbake. Problemene var over, trodde jeg.

Det tok ca et kvarter før navigasjonssystemet begynte å svikte.

Heldigvis tyder alt på at det ikke er feil på selve systemet, men at det rett og slett fikk for lite strøm. Men det er jo ikke festlig når du sitter der i "regntjukka".

Ja, ja. Jeg hadde sikt nok og hjemmehavn og verksted i sikte, så livet var ikke så aller verst.

Og da jeg klappet til kaien på Jensaneset (stedet for et gammelt skipsbyggeri, nå hjemmehavnen min i Sagvåg), tenkte jeg enda en gang at endelig var dagens problemer over.

Enda en gang tok jeg feil!

Gode Gerhard kom ombord, ga ros for at viftereimene så fine ut og koblet den løse ledningen inn på dynamoen.

Han ba meg gå og starte maskinen, slik at vi fikk testet at ladingen nå fungerte. Jeg så gjorde: Vrei om tenningsnøkkelen (hørte den obligatoriske pipelyden og så at kontrolllampene lyste) og trykket på startknappen.

Du har kanskje gjettet det? Ingenting skjedde. Ingenting. Absolutt ingenting. Dødt! Totalt stille!

Vi skrudde ut både starterknapp og tenningsnøkkel. For å sjekke om det også der var en løs ledning som trenge å festes på nytt. Men nei, alt var i orden.

- Jeg går ned og sjekker startmotoren, sa Gerhard. For alt er i orden her. Den skal i teorien starte.

Han forsvant ned i maskinrommet igjen, og etter noen minutter hørte jeg han snakke i gloser han neppe hadde lært på søndagsskolen.

Litt mer ydmykt: - Her har du vært heldig, Øivind. Du har ikke vært langt unna en brann ombord.

Det viste seg at startmotoren hadde kortsluttet. Når han holdt ledningen inntil, sto flammene opp.

Hadde jeg gjort noe feil? Nei. Kunne jeg ha oppdaget det? Mest sannsylig ikke. Ikke før det virkelig hadde begynte å brenne.

Så sitter jeg her og nyter stillheten. Arbeiderne har gått hjem til sine familier. Birk og jeg forsøker å oppsummere dagen.

Sitter jeg og føler meg som skihopperen som har brukt år på å trene, spise riktig og psyke seg opp til sitt livs hopp, for så å lure på om han husket å feste skibindingene riktig i det øyeblikket han suser nedover overrennet og nærmer seg hoppkanten?

Nei, egentlig ikke. Disse tingene skjedde uavhengig av hverandre.

Slikt skjer med startmotorer en svært sjelden gang. Kjell, Gerhards bror og eier av Skipstømraren, fortalte at det hadde skjedd han også. Men han var ikke like heldig som meg. Han hadde fått ødelagt mye av det elektriske anlegget ombord.

Ja, viftereimene burde ha vært strammet bedre i utgangspunktet. Men hva skal en lære av om en ikke har feil og lære av? Og enda viktigere, hvis dette ikke hadde skjedd, hadde jeg neppe oppdaget den løse ledningen. Jeg har hatt en følelse av at lading skjedde litt hulter til bulter, men så lenge batteriet ble fullt til slutt, har jeg ikke tenkt så mye mer over det.

Status:
Brenselscelle (se gårsdagens blogg) er forkastet.
Nye litiumbatterier og ny dynamo er på veg fra Grimstad i morgen.
Ny startmotor blir bestilt i morgen tidlig.

Men det ble en skipperavgjørelse i dag: Jeg går neppe fra Sagvåg før rundt 20. april, en måned etter den datoen som var bestemt. Dersom det ikke oppdages nye feil, er nok de nye tingene på plass lenge før den datoen. Men det er noe med at følelser (trygghet) trenger litt lenger tid for å komme på plass enn det hjernen faktisk registrerer. Og jeg vil ha tid til å teste dem ut før jeg runder Jærens rev.

Jeg smiler litt for meg selv her jeg sitter og skriver. Jeg tenker på alle dem som med stort alvor advarte meg å ta ut tidligpensjon.

- Du kommer til å kjede vettet av deg, Øivind, sa de.

Hmmmmmmm. Jeg har ikke merket så mye til det.

Jeg bruker å si at det ordner seg alltid for kjekke gutter. Noen ganger for meg også.


  Hjem   Gjestebok