Sanden paa havet - en livsnyters betroelser
 
Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
Jeg kom til Valdres sommeren 1998, altså for snart 20 år siden.

Egil Kampenes og Reidun Mikkelsgård, som drev Kampenes Begravelsesbyrå, hadde allerede et kundeforhold hos Valdresbil. Siden de snakket så varmt om sin bilforhandler, ble det naturlig for meg å gå dit også - både privat og med bilene til begravelsesbyrået.

Det har jeg aldri angret på.

Jeg har alltid fått topp service. Spesielt når det gjaldt bårebiler stilte de opp "sent og tidlig". Det har betydd mye for sikker drift.

Anbefales på det varmeste!
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Nederland, 1. november 2016
Fra Delfzijl til Groningen på Staande Mastroute
Jeg kjente det sitret litt ekstra i kroppen i går tidlig.

Staande Mastroute har stått for meg som noe spesielt og et innslag i turen som jeg har gledet meg ekstra til.

Og nå skulle det altså skje. Inn i slusen ved Delfzijl og innover flatlandet til Groningen. Jeg tar med kartet over den nordre delen av Staande Mastroute. Dagens strekning er merket med rød, tjukk strek.

27 km, litt i underkant av 15 nautiske mil. Jeg beregnet en fart på 4 knop. Det er en avslappende fart, synes jeg. Dessuten surrer motoren så behagelig rolig på slikt turtall.

Altså snakker vi rundt 4 timer. Pluss det jeg evt måtte vente på sluse- og broåpninger. Jeg hadde jo ikke peiling på slikt. Jeg spurte meg for om det gikk an å kjøpe kart og almanakk for Staande Mastroute, men fikk beskjed om at det kunne jeg gjøre i spesialbutikken i Groningen.

Så da var det bare å begi seg i veg, uten egentlig å ha oversikt over detaljene.

  Jeg våknet til tett morgentåke. Dermed tok jeg det litt med ro. Lang og god frokost - og en rusletur på land med matrosen.

Da jeg la fra kai ved halv ti-tiden, var den begynt å lette. Jeg håpet den ville bli helt borte etter hvert, noe den gjorde. 
  Det er to slusekamre i Delfzijl. Jeg hadde fått vite at det til styrbord var for fritidsbåter.

Da sluseporten åpnet seg, tenkte jeg at her var det jomen ikke større bredde enn det må være.

Hvis du ser litt nøye etter, vil du se at jeg har et grønt lys på hver side. Da er jeg klarert for å gå inn i slusen.

I det jeg nærmet meg, åpnet den andre slusen seg for å slippe ut en av de store kanalbåtene. 
  Det ble litt action på veg inn. Den store kanalbåten på veg ut av den andre slusen, lagde litt strøm som gjorde at jeg drev bekymringsfullt inn mot veggen på min styrbord (høyre) side.

Da er det bare en ting å gjøre: Gi "full" gass, legge hardt babord og i det skuta skyter fart, legge styrbord og så midtskips.

Når du ikke har så mange cm å bevege deg sidelengs på, krever det at man tør. Jeg var stolt da jeg kom inn i slusen uten at jeg hadde vært borti noen av sidene. 
  Jeg er utrolig imponert over effektiviteten deres. Jeg hadde så vidt rukket å få to tamper i land for å holde skuta på plass, før sluseporten bak meg var lukket.

Akkurat som i Kielerkanalen hadde jeg ikke følelsen av å bli løftet eller senket særlig mye.  

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg ble hevet opp eller senket ned, så umerkelig var det.
  Det tok bare et par minutter, så var sluseporten foran meg åpen. Ser du nøye etter, oppdager du også to grønne lys, et på hver side.

Da er det bare å kople inn propellen og starte på eventyretappen, Staande Mastroute. 
  Jeg visste at første etappe var "motorvegdelen" av Staande Mastroute her i nord.

Kanalen er bred og den har god dybde. Jeg fikk ingen målinger på dybdemåleren som viste mindre enn 4 meter. Dette handler om at inn til Groningen er det mye komersiell trafikk, med de store kanalbåtene.

Men det var liten trafikk, slik at navigasjonsutfordringen var lett. Det var en fin begynnelse, og det ga god anledning til å studere landskapet rundt.
  Disse to bildene tok jeg "samtidig". Først snudde jeg kamera til babord bredd, så til styrbord.

Rolig natur og industribygg i "skjønn" forening.

Jeg er jo ikke i tvil om hvilket vi synes er finest, men det er nå en gang slik at mennesker kan ikke leve av å se på trær som gror.
 
Det går kanaler på kryss og tvers i det meste av Nederland. Store og små. Nesten som blodårer i kroppen.

Alt er godt merket. Og kan man skiltene langs vegen, kommer man langt på kanalene også.

De fleste vil lese dette som at det snart kommer en kanal inn fra styrbord (høyre) og at jeg har forkjørsrett fordi jeg er på den bredeste hvite stripen.

Og det er helt riktig.

Jeg ble sittende å tenke på Jørgen Fylken i går, bonden i Hippesbygden i Ulnes, som døde for en del år siden.

Da jeg først kom til Valdres, leide jeg hus av svigersønnen hans, Magne, på garden Stavenjord.

En gang Jørgen og jeg drakk kaffe sammen i en bisettelse, fortalte han meg med glød i øynene om at han nettopp hadde vært på Jarlsberg travbane ved Tønsberg.

-Du skulle sett de jordene, Øivind. Store og flate som pannekaker. Tenk om jeg hadde kunnet rulle dem sammen, ta dem med til Valdres og rulle dem ut igjen her. Det hadde vært noe å drive jordbruk på!

Se på disse husene - og se på vannstanden. Kanalen ligger høyere enn landskapet rundt omkring. Ikke bare her, men så godt som hele strekket.

I motsetning til i Kielerkanalen har jeg her veldig gode muligheter til å studere landskapet rundt. Bondegårder, landsbyer og noen farbrikker.

Snakk om orkesterplass!
Jeg begynner å bli en kløpper på VHF-radioen!

Hver gang jeg nærmer meg en bro, må jeg kalle opp "kanalkontrollen" og be om at de åpner.

Fungerer "to perfection"
Når jeg nærmer meg, tennes de grønne lysene sammen med de røde. (Gjør deg klar!) Litt etter går bommene ned, trafikken stanser og broen heves.

De har stålkontroll. Jeg trenger ikke å slakke på farten. I det jeg har hundre meter igjen til broen, slukkes de røde lysene, og jeg er klarert for å seile gjennom på grønt.

Enda en gang, imponert. 
  Føler meg litt "important" når de stopper trafikken for at jeg skal få komme frem.

Det er aldri snakk om å vente. Aldri snakk om å sakke på farten.

Selv når jeg ser store kanalbåter lenger fremme i motgående retning, åpner de for meg, lukker og slipper trafikken over, før de åpner på nytt for kanalbåten.

Jeg tror hjemme hadde jeg fått beskjed om å vente 10 - 15 minutter, slik at de kunne slippe oss begge igjennom på samme broåpning.  
  Trafikken var ikke stor. Jeg møtte 4 - 5 av disse kanalbåtene.

Utrolig lange.

Denne hadde skilt med dataene sine på siden. Jeg synes jeg leste at den var 100 meter lang. 
  Morosomt å se at de tar bilene sine med seg på akterdekket.

Så slipper de å bekymre seg for parkeringsbøter... 
  Dette er et motiv dere har sett før. Det er fordi det er favorittplassen til matrosen når vi er i nærheten av land.

Slik sett, tror jeg han koser seg vel så mye på kanalene som ute på det åpne havet.

Her er det så mye mer han kan følge med på.

Tro meg, guttungen kan stå leeeeenge og bare observere. 
  Spesielt ivrig blir han når han ser andre hunder på luftetur på land. 
  Etter hvert har han oppdaget at han når opp til styrehustaket og får samme utsikt som skipperen når han står på bakbeina. 
  Det gir alltid en indre glede å få målet i sikte.

Groningen skyline.

Siste broåpning før havn. 
  Jeg avslutter dagens blogg med kanalsefien jeg la ut på Facebook i går.

Takk for usedvanlig mange "likes" og trivelige tilbakemeldinger.

Og for å være helt ærlig: Jeg har det akkurat så fint som dette bildet gir inntrykk av.

Lykke. Sanden paa havet er et godt liv 


 
Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til
Hjem Bloggarkiv Gjestebok Logg