Sanden paa havet - en livsnyters betroelser
 
Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
Jeg kom til Valdres sommeren 1998, altså for snart 20 år siden.

Egil Kampenes og Reidun Mikkelsgård, som drev Kampenes Begravelsesbyrå, hadde allerede et kundeforhold hos Valdresbil. Siden de snakket så varmt om sin bilforhandler, ble det naturlig for meg å gå dit også - både privat og med bilene til begravelsesbyrået.

Det har jeg aldri angret på.

Jeg har alltid fått topp service. Spesielt når det gjaldt bårebiler stilte de opp "sent og tidlig". Det har betydd mye for sikker drift.

Anbefales på det varmeste!
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Nederland, 24. november 2016
Trolsk stemning fra Grou til Lemmer
Gårsdagens seilas førte meg tilbake til havet. Jeg er nå ferdig med den nordre delen av Staande Mastroute.

Det har vært et eventyr. Langt større enn jeg hadde drømt om. Og det er ikke fordi drømmen var liten.

(Enda en gang: Du finner et mer nøyaktig kart i Loggen. Link nederst på denne siden)
Som jeg meldte på Facebook i går, var det tåke på morgenen. Den lettet etter en times tid, men gråværet holdt seg hele dagen. Jeg hadde vindstille og behagelige temperatur. Når man har +13 mot slutten av november, så vil en kar fra Valdres synes det er behagelig.

Det var et merkelig, nesten trolsk, lys som gjorde seilasen til en spesiell opplevelse.
Første bropassering var en jernbanebro. Her må jeg alltid vente noen minutter fordi togene har prioritet.

Jeg har inntrykk av at offentlig kommunikasjon er veldig godt utbygd og svært velfungerende i Nederland.

Akkurat i det jeg skulle seile inn i broåpningen, oppdaget jeg at jeg seilte over en akvadukt i tillegg. Motorveg og jernbane gikk parallellt. Jernbanen krysset over kanalen på bro, motorvegen var gravd ned under kanalen.

Fortsatt er det hele litt uvirkelig for meg.

Kult, stilig, moro. 
 
  Jeg er tilbake på "motorvegkanalene", brede og rette med slake svinger. Gårsdagen var nok den mest traffikerte. Jeg har ikke tall på hvor mange elvebåter jeg møtte og ble passert av. 

Men alle var hensynsfulle. Spesielt de som skulle gå forbi meg, la seg ut i god tid, slik at jeg aldri var i tvil om de hadde sett meg eller ikke. Godt sjømannskap!
  Dette er den eneste slusen som har stått åpen for fri passering. Jeg regner med at det er en reserveløsning som gjør at de kan regulere ved behov.

Skipperen på båten foran var spesielt fornøyd med meg. Jeg så han komme bak og jeg skjønte at han ville ta meg igjen ved slusen. Han gikk en del raskere enn meg.

Da vi fortsatt var så langt unna at han hadde forbikjøringsmulighet, reduserte jeg motorkraften slik at jeg så vidt seg fremover. Da kom han seg forbi før slusene og slapp å ligge bak meg et stykke.

Jeg fikk et stor smil og tommel opp i det han passerte.
  Moro med detaljer som viser hvordan folk løser sine ulike behov i verden.

Jeg har tidligere fortalt dere om hvordan mannskap på de store elvebåtene har bilene sine heist opp på bakdekket.

Midt ute på landsbygda passerte jeg en kai som var laget for at de skulle kunne heisene biler opp. 
  Jeg har en følelse av at jeg aldri blir lei denne opplevelsen - og dette synet.

For meg er det magisk, rett og slett. 
  Vann gir liv - og mat.

En fisker ser til sine garn.
  Friesland er et fantastisk område for vannsport og rekreasjon. Utallige innsjøer og enda flere kanaler mellom dem. 

Friesland er veldig populært om sommeren. Det kan jeg levende forestille meg.

Skulle jeg ønske jeg hadde vært her da? Egentlig ikke. Sol og sommer er ikke så viktig for meg. Og jeg hadde garantert ikke hatt den roen jeg nå har. Jeg hadde seilt i kø og "sloss" om kaiplass.
   
   
   
   
  Da har jeg passert siste bro og de har stengt siste sluseport etter meg.

Nå er det bare å vente noen minutter før porten ut til havet åpner seg. 
  Synet som møtte meg i IJsselmeer.

Det er ikke lett å se hvor havet stopper og himmelen begynner. 
  Enda en gang ser dere hvordan jeg må ta hensyn til mangelen på dybde. Jeg kom ut av slusen ved A og skulle i havn på B.

I stedet for å rett over, måtte jeg følge den hvite leden utover et stykke, så inn den merkede leden. 
  Birk har sin egen måte å kommunisere på.

Dette, å sitte foran kjøkkenbenken og se opp på meg når jeg sitter i sofaen, betyr at klokka er "kvart på frokost" eller "kvart på middag". 

Det verste av alt er at det som regel stemmer på minuttet.

Han får to måltider om dagen, klokka 06 og klokka 18.

Som sin matfar, setter han pris på et godt måltid.

 

 
Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til
Hjem Bloggarkiv Gjestebok Logg