Sanden paa havet - en livsnyters betroelser

Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
Jeg kom til Valdres sommeren 1998, altså for snart 20 år siden.

Egil Kampenes og Reidun Mikkelsgård, som drev Kampenes Begravelsesbyrå, hadde allerede et kundeforhold hos Valdresbil. Siden de snakket så varmt om sin bilforhandler, ble det naturlig for meg å gå dit også - både privat og med bilene til begravelsesbyrået.

Det har jeg aldri angret på.

Jeg har alltid fått topp service. Spesielt når det gjaldt bårebiler stilte de opp "sent og tidlig". Det har betydd mye for sikker drift.

Anbefales på det varmeste!
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Nederland, 6. desember 2016
Marken

Fra Hoorn til Marken
Seilasen hit var kort, bare snaue 12 nautiske mil (22 km).

Som dere ser av kartet, nærmer vi oss Amsterdam.

Men jeg tar alt i rolig tempo. Jeg skal innom enda en havn før jeg kommer til storbyen.
Tykk morgentåke gjorde at det ikke ble tidlig morgenavgang fra Hoorn

Men litt før klokka 13 var det klarvær og vi la ut på reisen.

Her er vi på veg ut av indre havn
Seilas mot solen. Vi er fortsatt i det ytre havnebassenget i Hoorn. Hvis du ser nøye etter, vil du se en liten åpning ut til Markemeer rett foran masta.
Jeg har lenge drømt om Marken. Arkitekturen er total anderledes enn de byene jeg har besøkt. Og her er det trehus!!!

Neste havn er Volendam, rett over sundet. Jeg har blit advart: Det er vakkert, men alt for mange turister. Jeg har tenkt at jeg er jo utenom sesong.
  Det blir alltid en tur på land med matrosen når vi kommer i havn.

Søndag fikk vi med oss en nydelig solnedgang.

For en vestlending er det noe eget å se solen gå ned i havet. Det er liksom det den skal, den skal ikke bare forsvinne bak en ås.
  Jeg elsker overganger, enten det er i livet eller i naturen. Her, fra dag til natt.

Det er "endring" som er selve grunnmelodien i livet, ikke det statiske.

Jeg måtte en tur ut på akterdekket og forevige dette øyeblikket etter at solen hadde sunket under horisonten søndag kveld.
Marken

Marken er kanskje det sterkeste stilskifte, fra en havn til neste, som jeg har opplevd på hele turen.

Her er det trehus, i hvert fall i havnen og rett bak. Litt lenger bort fra havnen, finner jeg flere gater med typiske forstadshus i murstein.

Og alle trehusene er malt i denne mørke grønnfargen eller i svart.
Bare et par små detaljer før vi går videre:

Legg merke til  hjørnene. Hjemme ville et hjørne av to vegger med liggende panel hatt to loddrette bord som avslutning, et på hver side.

Her trekkes den veggen som er fronten av huset ca 2 tommer utenfor tilstøtende vegg. Jeg måtte kikke bak, og der var det satt opp en 2x2 toms, som gjorde at veggene fikk godt feste i hverandre og for å hindre vanninntrenging bakfra.

En annen detalj: Jeg har aldri vært et sted hvor man blander så mye glans inn i husmalingen sin. Om det gjør malingen ekstra sterk i forhold til vær og vind, vet jeg ikke. Men det gir et sterkt preg av soliditet.

Hele Marken lyser av å være velholdt. De tar tydelivis vare på merkevaren sin.
Marken var lenge en isolert øy som få brydde seg om.

Den ble befolket av munker fra Friesland. Disse livnærte seg av husdyrhold og fiske.

Det var hit man kom for å studere gamle nederlandske skikker. Her ble tradisjonene holdt i hevd og de var lite påvirket av utviklingen på fastlandet.

Dette er nok utlignet nå. Det er bygget dike med veg inn til fastlandet. Dermed blir det en helt annen kontakt med overdenen.

I dag bor det ca 1.800 mennesker her. Levebrødet for de fleste er knyttet til turismen.

Selv nå på vinteren kommer turistene på dagstur fra Amsterdam. Det er populært med buss ut hit, så båt over sundet til Volendam, før man tar buss tilbake til Amsterdam derfra.

Det var tyrkiske turister som tok i mot fortøyningen da jeg kom søndag ettermiddag. I går kom jeg i prat med ei gruppe spanjoler. Jeg inviterte flere av dem ombord, slik at de fikk se skuta.

Jeg måtte ta bilde av dørene. Her "skalker man lukene" på land også.

Jeg trodde først det var skodder som ble satt for dør og vnduer når huset ikke var i bruk, slik vi bruker når vi stenger av ei hytte for vinteren.

Huset ved siden av var "forseglet", så jeg trodde at her var det noen som hadde reist hjem for vinteren.

Men, nei. Da jeg kom tilbake på kveldstur i mørket med matrosen, var ytterdørene lukket. Det lyste i vinduene og det var folk inne.

Om det er boplikt her eller ikke, vet jeg ikke. Men om kvelden lyser det i alle hus. Ikke slik som på norske bygder hvor alt for mange hus bare blir brukt noen uker om sommeren, så kanskje til jul og/eller påske.

Men nå skal det i rettferdighetens navn legges til at det bare bare ca 45 minutter å kjøre fra Marken til langt inn i kjernen av Amsterdam. Dermed går det fint an å jobbe sentralt og bo her. Det er jo ofte problemet i bygdene, mangelen på relevante arbeidsplasser.

Det virker som det er en metode utviklet for å overleve i et område med svært mye og sterke vinder. Jeg klarer liksom ikke å tro at det er frykten for kriminalitet som ligger til grunn.
Så fant jeg det første treskomakeriet. Kanskje ikke så unaturlig at det ligger i en av de store turistattraksjonene.

Jeg noterer at det ligger strategisk til ved den store bussparkeringen i utkanten av byen og at gruppereisene med guide sluses elegang innom før de får lov til å entre bussen tilbake til Amsterdam.
Måtte jo bare ha med bilde av skuta i det særeegne havnemiljøet i Marken.
  Jeg avslutter bloggen fra Marken med bilde av solnedgangen i går kveld, mandag.

Skal jeg dømme ut fra reaksjonene på Facebook, er dette et bilde svært mange synes om.

Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til