Sanden paa havet - en livsnyters betroelser
 
Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
   
I mange år har jeg brukt Mobildata Fagernes til mobiltelefoner. Siden de nå også har hvitevarer, ble det et naturlig samarbeid da jeg pusset opp kjøkkenet i huset som snart kommer for salg. Topp service - alltid! Langt ut over det som kan forventes.
 
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Frankrike, 2. mars 2017
Tjoppe og Sanden i arbeid

Problem nr 1: Generator

Dette er et tilbakevendende problem, men jeg håper nå at min svenske venn, Tjoppe (bildet), har funnet årsaken.

Problemet er en føler som kontrollerer at generatoren får kjøling. Når det går noen måneder, oppstår korrosjon. Den blir grønn, noe som fører til at generatoren stopper.

En teori har vært galvanisk strøm. Men Tjoppe snakket med en kompis som i mange år har jobbet i Sleipner i Sverige. Han kjenner godt til generatoren min fra eget yrke.

Det viser seg at det er en svakhet i enheten som fører til at det lett oppstår en ørliten lekkasje. Den har vært skiftet en gang, pusset og renset to ganger.

Nå har vi fått beskjed om at det finnes en ombyggingsenhet. Jeg håper å få tak i denne når jeg reiser hjem senere i mars, slik at problemet kan løses en gang for alle.
Slik ser det ut i bunnen under føleren.

Det er ikke stor tvil om at det her har vært lekkasje over lang tid.
Over i reparasjonsfasen.

Renset og påført første lag med primer. Det skal på et nytt lag i kveld og så hvitmaling i morgen.
 
Problem nr 2: Lekkasje i en overgang
Flymekaniker Tjoppe i farta.

Han har oppdaget en aldri så liten lekkasje i en overgang mellom et rør og en slange.

Det har ført til at trykket på varmtvannsbeholderen stadig synker - og følges opp med et stadig "støt" i pumpen som sørger for trykkvann.

Foreløpig er det skrudd tett, men det må nok skiftes en del, da det kan tyde på at det er avvik i ytre dimmensjon på rør og indre dimmensjon på slange.

Så heldig jeg er som stadig treffer mennesker med kompetanse som kan hjelpe meg.

Tjoppe er utdannet flymekaniker og er vant til å lete etter selv de minste avvik.
 
Problem nr 3: Dritt i dieseltanken

Dette er et problem jeg har omtalt før, da jeg var på Helgoland.

På veg ut til øya møtte jeg en del sjø og skuta ble gående og rulle kraftig i et par timer. Til min forskrekkelse begynte motoren "å daue" litt, før den tok seg opp igjen. Det samme skjedde gjentatte ganger, og jeg var genuint redd for at den skulle stanse.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg lærte mye om diesel og dieselfilter, og jeg fikk satt inn et helt nytt filtersystem. Her er det to filtre, slik at om det ene går tett, så kan jeg bare vri om et håndtak, så ledes dieselen gjennom et annet filter, som da er helt rent. Så kan jeg skifte det tette filteret når jeg ligger trygt ved kai.

Det kostet meg rundt kr. 16.000, men tryggheten det gir en amatør som meg, lar seg ikke betale med penger.

Men problemet med dritt i dieseltanken er jo ikke borte. Da jeg var på veg til Fecamp, hvor vi ligger nå, fikk vi en del sjø. Og det samme skjedde.

Inspeksjonsluken på toppen av tanken, sitter så kronglete til at det er vanskelige å både se og arbeide inne i tanken.

Jeg har fått tips om å høyttrykksspyle dieseltanken. Men jeg har også fått sterke advarsler mot dette. Jeg kan rett og slett ødelegge tanken. Og da snakker vi stor reparasjon for å få ut tanken, spesialsveise ny og få den inn igjen. Tanken er stor og den sitter vanskelig til.

Folk jeg har tillit til sier at det går fint å montere inspeksjonsluke på den loddrette siden av tanken, slik at man kommer lettere til. Jeg merker at den sitter langt inne hos meg. Et lite hull i pakningen og jeg har diesel som drypper "ukontrollert" ned i bunnen av skuta.

Mitt svar er foreløpig: Det er lett å skifte filter. Og det er fort gjort. Med det nye systemet fulgte det 12 filter. Inkludert de to rene som sitter i systemet nå, har jeg 10 filter igjen.

Jeg fortsetter på denne måten.

I tillegg har jeg innført en ny rutine: Hver gang jeg har fylt ny diesel og hver gang jeg har gått i bølger, åpner jeg en bunnventil i dieseltanken og lar det renne ut et en liter eller to. Da kommer det alltid en del dritt.

Slilk håper jeg gradvis å eliminere problemet.
Se en gang til på bildet av det nye filtersystemet (over).
Her ser du at hver av halvdelene består av et filterkammer (øvre del, rett under T-skruene, lukket) og en glasskolbe (under)

Det fungerer slik at dieselen sentrifugeres før den når filteret. Om det skulle være noe kondens (vann) i den, faller det ned i glasskolben. En del av dritten følger samme veg.

Så går dieselen inn i selve filteret før den fortsetter sin veg inn i motoren.

Det betyr at jeg innimellom må sette er kar under og skru opp bunnvenntilen. Så lar jeg vann og dritt renne ut og lukker ventilen så snart det begynner å komme ren diesel.

Slik så det ut etter at jeg tappet bunnventilen i går. Ikke spesielt innbydende. Under (til venstre) kan du se hvordan det så ut når jeg åpnet filteret og (under til høyre) du kan se hvordan selve filteret så ut da jeg fikk det ut.

Det er liksom ikke tvil om at ting må skiftes.

Filteret er skiftet, enheten er fylt med ren diesel og skrudd igjen. Og motoren maler som en tilfreds katt.

Amatørreparatøren er lykkelig - og stolt. I did it!
Nå er det bare et problem som gjenstår: Toalettet er tett!
I dag skal vi ta bussen til en liten by syd for Fecamp som heter Etretat.
Her skal vi besøke den berømte Elefantklippen.
Så får vi se på toalettet på fredag.
Til de som er bekymret på mine vegne:
Det finnes godt med toaletter i servicebygget i båthavnen,
så jeg slipper å holde meg i dagevis.



Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til
Hjem Bloggarkiv Gjestebok Logg