Jeg er stolt av min arbeiderklassebakgrunn!
Min pleiefar slet seg ut med å bære stolper
til elektrisitetsutbyggingen på Karmøy. Lenge før noen hadde
hørt om HMS, tok han og de andre karene tunge trestokker på
skuldrene og bar dem innover heiene, langt fra både bilveger og
folk. Men folk skulle få strøm. Dette var etterkrigstidens
Norge!
Min pleiemor/tante var hjemme, slik
kvinnfolk var den gangen. Men da han lå i flere år med ødelagt
rygg, tok hun seg jobb som vaskehjelp i banken.
Jeg fikk mange stimulanser hjemme, men
interesse for kunst var ikke blant dem!
Jeg husker ennå da jeg gikk på realskolen
(ja, jeg er så gammel at vi hadde realskole!) og jeg kom hjem og
fortalte at jeg hadde lyst å gå på utstilling i Haugesund
kunstforening. Jeg glemmer aldri blikket til min onkel. Ikke
sur, ikke hindrende, bare vantro.
Hva i all verden var det guttungen hadde
funnet på nå?
Jeg husker jeg gikk, men jeg husker ikke
selve utstillingen. Så den kan ikke ha gjort spesielt inntrykk
på meg.
Så til temaet for dagens blogg. Jeg kan
nemlig stedfeste og (nesten) tidfeste hvor og når min glede over
visuell kunst fant sted. Jeg har ikke nøyaktig dato, men det var
mens jeg gikk på gymnaset. Men jeg har nøyaktig sted: Utenfor
biblioteket i Haugesund!
Vi hadde fått nytt og flott bibliotek.
Blant Norges fineste da det ble innviet.
I store perioder satt jeg mye på
bibliotekets lesesal og gjorde lekser. Atmosfæren trigget meg.
Bøker og andre aviser enn Haugesunds Avis. Jeg følte jeg
studerte ved porten til en stor og spennede verden!
Du har sikkert allerede gjettet at
skulpturen på bildet står utenfor biblioteket i Haugesund. Den
er laget av kunstneren Åse Texmon Rygh. Hun var banebrytende i
en tid hvor alt skulle være bilder "av noe".
Jeg hadde gått forbi den mange ganger. Så
plutselig en ettermiddag grep den tak i meg. Jeg stoppet opp og
ble stående som fjetret. Jeg kan ennå kjenne følelsen inni meg.
Det var nesten å sammenligne med en religiøs omvendelse, så
sterkt var det. Jeg gikk rundt den flere ganger, så at formene
endret seg uten at det tok bort noe av skjønnheten.
Det høres sikkert rart ut, men slik ble min
kunstinteresse vakt. Etter dette begynte jeg å få sansen for
abstrakte malerier, noe som de fleste anså som meningsløse
skriblerier.
Jeg faller sikkert igjennom i de fleste
seriøse kunstdiskusjoner. Litt kan jeg, men jeg liker å se på
billedkunst og skulturer. Men jeg har ikke mye teoretisk
kunnskap om kunstnere og stilarter. Om noe er stor kunst eller ikke, kan
ikke jeg alltid si noe om. Men en ting vet jeg: Jeg vet hva jeg
liker når jeg ser det - og hva jeg ikke liker.
Hva dette har å gjøre med "Sanden paa
havet"?
Det handler om å sprenge grenser. Finne
veger ut over omgivelsenes forventninger. Andres forventninger
begrenser like gjerne som de frigjør. Kanskje dine egne
forventnigner også.
Da jeg var ung, var det ingen som forventet
at jeg skulle ha sansen for moderne kunst.
Når jeg nå nærmer meg alderdommen, tror jeg
nok jeg overrasker en del mennesker med min drøm og min plan.
Som en venn skrev på Facebook: Jeg trodde ikke du hadde det i
deg!
Om jeg har det i meg, gjenstår å se. Men
jeg er i gang. Og for å låne ord fra de gamle kineserne, selv
den lengste reise begynner med det første skritt.
Så får vi se hvor det bærer hen...