Det ble en laaaaaang tur i går. Jeg hadde
planlagt å gå fra Haugesund til Tananger, ca 7 timer.
Så ville jeg ligge der og se an den første
av de "farlige" etappene, Jærens rev.
Men under innseilingen til Tananger så jeg
havblikk sydover mot Jærens rev. Og jeg leste på yr.no at det
skulle blåse opp utover natta..
Avgjørelsen var rask - og kvelden skulle
vise at den var riktig. Jeg bestemte meg for å gå inn til
Tananger og fylle diesel (noe jeg hadde planlagt uansett hvor
lenge jeg skulle ligge der) og så kaste loss mot Egersund.
De første kalkylene mine viste at jeg ikke
ville være fremme før ved 2-3 tiden på natta, men etter hvert så
justerte jeg til ca en time etter midnatt.
Som sagt, så gjort. Men la oss nå begynne
med morgenen.
Regntung avskjed med barndomsbyen
Etter dager med sol og sommervarme, våknet
jeg til "regntjukka" og vindstille.
- Det blir innekos i dag, tenkte jeg.
Utseilingen fra Haugesund, sydover
Karmsundet, fører meg forbi mitt barndoms paradis, Rossabø, med
bardomshjem, kirkegården vi lekte på (!), fyret og "lyrahålå".
Men
først passerte jeg kaien som jeg husker for store hauger med
koksforsyning til byen, samt daglige anløp av store båter i
utenlandstrafikk som skulle bunkre. Vi kalte det vel bare for
"bunkersen", om jeg ikke husker helt feil.
Her opplevde jeg min personlige variant av
"Vinsjan på kaien", den nydelige sangen til DDE som handler om
drømmer og lengsler basert på møte med båter som seilte på
verdenshavene. Og det var den tid guttunger fikk lov til å komme
ombord og snakke med mannskapet. Og vi fikk bomme røyk. (Ja, jeg
har røykt i en kort periode av mitt liv). De hadde tid til å
prate og fortelle.
Men det var litt stusselig å oppdage
forfallet. Nå var det bare trist å se det.
Litt
lenger sør passerer jeg "fyret". I bestemt form. For når jeg
snakker om "fyret", så er det det på Rossabø. Ikke er det stort,
ikke er det spesielt vakkert og ikke bærer det på dramatiske
historier i lysglimtene sine. Det spiller ingen rolle, for det
er MITT barndomsfyr! (Huset i bakgrunnen er bygget lenge etter
at jeg ble voksen)
Jeg vet ikke hvor mange kvelder min
pleiemor/tante og jeg gikk tur til fyret. Og så på båtene. Noen ganger
gikk vi til fyret og så "tolvbåten" passere. For de uinvidde:
Tolvbåten var betegnelsen på nattbåten mellom Stavanger og
Bergen. Den gikk fra Stavanger hver kveld kl. 21 og ankom
Haugesund ved midnatt (derav "tolvbåten"). Så sørget den for at
passasjerene kunne gå i land i Bergen neste morgen.
Bare noen meter sør for fyret var "lyrahålå". Det
var litt skummelt å klatre ned, men kom du først ned, så fant du
et fint lite platå rett over havflaten. En fenomenal fiskeplass
for unge gutter. Jeg har ikke tall på hvor mange torsker og
seier og lyrer jeg har tatt med hjem for at pleiemor skulle
steke til meg. Og ingen fisk var så god som de jeg fanget selv i
lyrahålå.
Historiske linjer langs første del av
seilingsruten
I løpet av de to første etappene har jeg
passert Mosterhamn, Avaldsnes og innseilingen til Hafrsfjord.
Alle sentrale og viktige steder i samlingen av Norge,
nasjonsbyggingen og innføring av kristendommen som bærende kraft
i landet.
Her
tok jeg bilde av Avaldsneskirken i "regntjukkå". Jeg synes det
ga en fin effekt, litt "historiens slør og magi". Det finnes
mange solskinnsbilder på internett, for de som vil se det.
I områet rundt er det gravd ut mye fra
vikingetiden. Her var det kongsgård og her hadde de full
kontroll over den viktige seilingsleden i Karmsundet.
For de som ikke kjenner kirken, så tar jeg
med sagnet om jomfru Marias synål. Det er en stor og høy stein
som står rett ved kirkeveggen, slik at den heller inn mot veggen
høyt oppe. Sagnet sier da at denne steinen hele tiden flytter
seg litt nærmere kirkeveggen. Og at når den berører kirkeveggen,
da kommer dommedag.
Så endelig åpner havet seg
Når
en passerer Kopervik, vider det seg mer og mer ut mot storhavet.
Mellom Karmøy/Bokn i nord og Kvitsøy i sør er innløpet til
Boknafjorden. Man skal telle lenge for å finne antallet
Haugesundere og andre som har vært sjøsyke på veg til Stavanger
eller tilbake. Mye vind og mye sjø. Da jeg passerte var det
så godt som flatt hav.
Jeg passerte øysamfunnet Kvitsøy på
innsiden. Noen forblåste øyer som det finnes så mange av langs
kysten vår. Noen jordflekker som ga åkerjord for nøysomme sjeler
og noen naust som ga ly til småbåter slik at de kunne hente mat
fra havet i tillegg.
Kontrasten
er stor inn til Tananger. En av Norges første og største havner
for oljevirksomheten. Bare et par mils veg inn til Stavanger,
oljehovedstaden, som ligger på innsiden av Tungenes. Her har det
nok vært, og er, mye velstand. Og akkurat nå, sikkert mye
engstelse og uro. Oljejobbene som har gitt både "melk og
honning", renner jo bort mellom hendene på folk.
Jeg lar bildet av supplybåtene,
representere denne delen. I sannhet et langt stykke veg fra
Moster, Avaldsnes og Hafrsfjord!!
Så
var tiden kommet til å runde Jærens rev. Alle som kjenner kysten
vår, vet at dette "hjørnet" av Norge kan skape bølger som får den
mest erfarne skipper til å grøsse. Og jeg er amatøren og
skårungen.
Det er en utstikker fra kysten som gjør at
strømmene kommer fra ulike kanter. Samtidig er det langgrunt,
slik at de store vannmengdene som presses innover fra de store
dyp, ruller opp når alt blir presset opp på grunna.
Derfor er skipsleden merket et par nautiske
mil ut fra land. Der står det en bøye, som alle med en viss
innsikt i navigasjon, passer på å holde seg på utsiden av.
Det var en litt magiske følelse å rundet
dette stedet som jeg hadde hørt om i alle mine dager. Men for
meg var det bare en fornøyelse!
Så bar det videre sørover langs Jærens
hvite strender. Og det finnes mange av dem. De går
sydenstrendene en høy gang, bare så synd at klimaet vårt
begrenser bruken av dem.
Jeg måtte smile da jeg kom et stykke
lenger sør. Jeg er jo en nerd til å følge med på kartene. Det
har jeg gjort siden jeg var en liten gutt. Jeg oppdaget at det
var et sted det var en aldri så liten åpning i kystlinjen. En
liten lukket vik, for grunn og for trang for meg. Men den hadde
fått det megetsigende navnet "Brennevinshålet". Jeg aner hva
dette var brukt til under forbudstiden....
Jeg
hadde overskyet vær hele dagen, men akkurat mot kveld, sprakk
skylaget litt opp slik at jeg fikk se sølvfarget hav utenfor
Jærens strender. For meg er slike opplevelser magiske og jeg
krøller meg i trivsel og velvære! Og jeg er evig takknemlig
fordi jeg får oppleve slikt og vet å sette pris på det.
Tre timer gikk jeg på samme kurs fra bøyen
ved Jærens rev og sørøstover langs med Jæren. Da svingte jeg mer
østlig og gikk enda en time før jeg nådde innseilingen nordvest
for Eigerøya.
De siste to timene viste meg at jeg hadde
valgt riktig. Vinden økte og bølgene ble større. Jeg bruker å si
at "Vaare får danseskoene på". Og skuta mi er ei vakker
ballerina når hun danser fremover over bølgetoppene.
Innseilingen til Egersund var magisk for
meg. Jeg elsker når det blir mørkt. Det blir ikke bekmørkt i
juni, men skyene gjorde at sikten var dårlig i mørket.
Fyrlyktene begynte å lyse. Navigasjonen ble mer intens, fyrlys,
kartplotter, radar, alt må følges mer nøye med. Inn og ut mellom
holmer i det trange sundet, mellom røde og grønne lys. Før jeg
kunne klappe til kai nok så nøyaktig ved midnatt.
Etter 15 timer i sjøen. Sliten, men
lykkelig. Det var en stor dag.
"Dagen derpå" er et uttrykk mange forbinder
mye med. For meg, som vanligvis drikker morgenkaffe før klokka
seks, betydde morgenen i dag at første kopp ble inntatt etter
klokka 10. Jeg husker ikke når det skjedde sist.
|