Dette ble den neste lengste etappen hittil.
Jeg hadde tenkt å gå til Stavern. Det er en flott by. Jeg har
vært der mange ganger, men det er alltid så trivelig.
Men da jeg sto opp og så regnet og
gråværet, tenkte jeg at dette blir en transportetappe. Og det
ble det. 13 timer i sjøen.
Jeg satte foreløpig rekord på etappen. Da
jeg kom ut av skjærgården satte jeg et waypoint rett syd for
Færder (øya, ikke fyret), slik at jeg kunne svinge og gå
nordover på vestsiden av øye når jeg kom så langt.
Det ble 7,5 timer på en kurs, første del i
dårlig sikt. Men det var så godt som vindstille, så sjøen lå
flat.
Jeg satt og tenkte:
- Jeg har i grunnen forståelse for at
noen vil hevde at dette må da være drittkjedelig.
Båten går på autopilot. Grått hav, time
etter time i ensformighet. Kikke litt inn på Bamblefjorden,
Nevlunghavn, Stavern og Larvik, innseilingen til Sandenfjord,
noen fyrlykter - og ellers intet.
Men sannheten er at jeg storkoser meg.
Minutt for minutt. Tankene går på frigear. Jeg leker litt med
matrosen. Følelser får lov å romstere fritt. Natur. Stillhet.
For meg er det stort, nesten magisk.
Men at det er to måter å se dette på, det
har jeg forståelse for.
Så kom mandag morgen, gårsdagen.
Morgenrutinene er stort sett de samme: Morgenstell for både
matros og skipper, kaffe, spasertur, så matrosen får kjenne fast
grunn under føttene - og så var vi klar for avgang.
Alt så greit ut, helt til jeg kom 10
minutter ut av havna i Horten. Når jeg står ute og styrer, går
jeg alltid inn etter noen minutter for å sjekke temperatur og
oljetrykk i maskinen.
Plutselig fikk jeg "sjøvannsalarm". Piping
og rødt lys. Og temperaturen steg faretruende.
Jeg snudde og satte kursen inn igjen mot
gjestehavna i indre havn. Men før jeg kom så langt, steg
temperaturen i motoren så kraftig at jeg ikke turde å kjøre den
lenger.
Jeg var rett ut for dypbannskaien og det
var pålandsvind. Så da jeg stoppet motoren, drev skuta sidelengs
inn mot kaien. Heldigvis var det to unge menn som jobbet for
havnevesenet på kaien og de hjalp meg med å legge til.
Men vi var enige om at dette ikke var et
blivende sted. Vi visste at vinden skulle øke og skuta lå
allerede og "skubbet" seg mot traktordekkene som var hengt opp
for å gjøre kaien myk.
Jeg henter Havnevesenets båt og drar
deg inn i havna, sa han ene. Ok og takk, svarte jeg.
Det ble noen heftige meter. Det var begynt
å blåse opp og han hadde tydeligvis liten erfaring med å dra ei
tung skute. Jeg hadde forsøkt å si at skuta hadde et tungt seg,
slik at han måtte roe farten i god tid før brygga.
For å si det pent. Sjelden har jeg
vært mer glad for baugpropell enn da skuta kom med baugen rett
mot kai i en fart som ville endt dårlig. Min hjelpesmann
oppdaget i siste liten hva som var i ferd med å skje og han
satte full gass 90 grader ut fra kai.
Kunsten å manøvrere ei slik skute inn og ut
av havner, handler om å ta det ro, være forutseende og sørge for
at alt seg er ute av skroget. Da går det fint, selv om jeg
maøvrerer alene.
Men full gass inne i ei trang havn er
sjelden innertier. Heller ikke denne gang.
Jeg fikk svingt unna. Og vi prøvde på nytt.
Da hadde flere fra havnevesenet kommet til på brygga. Ved neste
passering fikk jeg kastet tau som de gjorde fast. Båten stoppet
med et rykk, men det gikk bra. Jeg tror faktisk det var verre
for flytebrygga enn for Vaare.
Men det var noen nervepirrende minutter.
Så sto jeg der, da. Båten var fast i brygge
og en av arbeiderne hadde gitt meg mobilnummer til en
båtreparatør.
Så slo Facebook til igjen! En av mine
ivrigste følgere er Sigfrid Nordfjellmark. Hun er fra Lobygda i
Valdres, men bor nå i Horten sammen med sin pensjonerte sjømann,
Kalle.
Kalle er som "mr fix'it".
Så ble det telefon til mekanikervenn
Gerhard som bisto med råd om hvor vi skulle søke.
Først sjøvannsfilter. Så det var så fullt
av dritt at det neppe var en dråpe vann som kom igjennom. Mye
sjøgress. Det hadde nok kommet da jeg kjørte maskinen på
tomgang dagen før. Når jeg ikke har landstrøm, kjører jeg motor
en time morgen og kveld for å lade batterier.
Vi rengjorde og skrudde på plass, startet
motor og håpet at problemet var løst. Det tok fem minutter før
alarmen lyste og begynte å hyle igjen.
Gerhard mente at det nok var impelleren som
var ødelagt fordi maskinen hadde gått tom for vann.
Så var det til å skru igjen. Kalle lå
bokstavelig talt på alle fire for å komme til. Du ser av bildet
at impelleren hadde fått seg en trøkk, ja. Du ser hvordan den så
ut da kalle fikk dratt den ut. Bildet er litt mørkt, men jeg
tror du ser forskjell
Du verden så glad jeg var for at de kom.
Sigfrid kjørte bil da vi dro for å for å kjøpe ny. Og kalle dro
hjem for å hente knebeskyttere.
Etter noen timers arbeid, inkludert å skru
av slanger fordi en bit fra dem gamle impelleren selvsagt falt
nedi!
Underveis viste Sigfrid seg som "ei
skikkelig Valdreskjerring". Hun hadde kjørt hjem og kom tilbake
med et smørbrødfat med bl. a. varme karbonader. Og med myndig
stemme tok hun kommandoen: Nå kommer dere og spiser!
Vi startet motoren, alt så rett ut.
Kjølevann ble pumpet ut gjennom eksos og temperaturen viste
"normalt". Båten gikk en halv time før jeg la fra kai igjen.
Men hvor lenge var Adam i paradis? For meg
var svaret i går: Ca en halv time.
Det hadde blåst opp da jeg gikk fra Horten.
Forholdsvis store bølger rullet inn fra styrbord. Jeg måtte en
tur på fordekket for å ta inn fendere, men jeg slet med å holde
meg oppreist i bølgedansen.
Da jeg lå omtrent midt i det store
bassenget mellom Horten, Jeløy og Hurum begynte temperaturen å
stige igjen. Jeg ruste maskinen, for å se om det var en
termostat som ikke hadde åpnet seg, jeg åpnet varmeveksleren for
å se at det ikke hadde fordampet for mye der mens jeg varmkjørte
på morgenkvisten. Det er som å åpne en radiator, varmt vann
fosser ut. Men det gikk bra. Men da jeg hadde på nytt vann,
viste det seg at det bare gikk på tre liter, omtrent det som
hadde fosset ut, så dette kunne ikke være problemet.
Uansett, jeg måtte stenge ned motoren før
den smeltet.
Dermed bar det ut på dekk i regnværet. Jeg
fikk ut rullefokken, slik at jeg fikk styring på skuta og vi
satte kurs mot Drøbaksundet. Det gikk som det suste i bølgene.
På det meste var jeg oppe i 6,8 knop og da føler jeg at min
tunge skute danser lett.
Da vi komm inn i Drøbaksundet roet bølgene
seg. Regnet fortsatte. Og jeg ble var på at jeg jo egentlig bare
hadde gått ut i t-skjorte og olabukse. Jeg sjekket at det ikke
var båter å se på lang avstand, koblet inn autopiloten (noen jeg
gjør bare unntaksvis når jeg seiler) og gikk inn for å skifte
til førre klær og regntett kjeledress.
Så sto jeg til rors innover Drøbaksundet og
videre nordover forbi Slemmestad. Regnet silte ned. Og jeg
funderte på om motoren ville bli så kald at jeg kunne starte den
igjen for å gå til kai.
Og så spiste jeg den siste skiva som Sigfrid
hadde lagt igjen ombord. Ost og paprika, småvått i regnet. Du
verden så takknemlig jeg var for å ha påsmurt mat i kjøleskapet!
Og så sto jeg og tenkte:
Vær ærlig med deg selv nå, er dette
drømmen? Alternativt kunne jeg ha sittet trygt i Valdres, fast
grunn under føttene, tuslet litt rundt og sett på vinkjelleren
og eksperimentert med pølsestapperen.
Tro meg eller ei: Svaret inni meg var et
rungende "JA"! Jeg stortrives. Små og store utfordringer. Idyll
og adrenalin i skjønn forening. Dette er drømmen, virkelig!
Innseilingen gikk helt fint. Jeg startet
motoren og lot den gå et lite minutt en halv time før jeg nådde
havn. Det så greit ut. Så vendte jeg rullefokka til motsatt side
og satte kursen rakt mot land. Etter hvert som vi nærmet oss,
dro jeg rullefokka inn, litt etter litt. Skuta gikk saktere og
saktere, inntil jeg kom på høyde med kaien. Så dro jeg inn
rullefokka og startet motoren. Det gikk fint de fem minuttene
jeg trengte for manøvrere inne i selv båthavnen, bakke opp og
gjøre fast fortøyning.
Så sto jeg der i regnet. Sliten, fornøyd -
og en smule stolt!
Akkurat nå er det tirsdag morgen. Jeg
sitter og venter på en mekaniker som forhåpentligvis kan finne
ut av problemene. Så håper jeg at det ikke er noe mer omfattende
som er galt med maskinen....... Det blir noen spennende timer.
Det ser ikke ut til at jeg er helt ferdig
med problemene ennå.