Vi tror at livet er som en linje trukket fra fødsel til død. Men i
virkeligheten er det punkter, øyeblikk, som kommer så tett, at vi
oppfatter det som en linje.
Derfor er det ofte slik at et vellykket "hele" først fremkommer når
kvaliteten på detaljene er tilstrekkelig.
Dagens blogg handler om småting, men de er viktige nok. Jeg er klar over
at bildene ikke går over i historien som de mest spennende og
spektakulære, men dette er
også hverdagen min. Ikke bare vindfylte seil, godmodige bølger og sol
som farger hav i sølv og gull.
Sjelden
har jeg vært så glad for å se en temperaturnål vise 70 grader
som i går!
Dette er instrumentet som viser temperaturen på kjølevannet i
motoren. Problemet begynte egentlig for 4-5 uker siden. Pilen
krøp aldri over 40 grader.
Jeg tenkte at det er bedre at motoren er for kald enn at den
koker, men jeg har hele tiden hatt en mstanke om at det var en
instrumetfeil, ikke en motorfeil.
Når jeg går med motor, ledes noe av det varme vannet inn i en
slynge inn inn i varmtvannsberederen min, slik at jeg får
"gratis" oppvarmet vann når jeg skal vaske eller dusje.
Min tanke har vært: Hvordan kan jeg ha deilig varmt vann dersom
varmekilden bare holder 40 grader? Da skulle jo også dusjvannet
mitt bare være godt lunkent.
Mot slutten av de danske etappene, sto pilen og virret som en
nevrotiker, før den la seg stille og rolig rundt 0.
Da ble jeg i grunnen enda mer sikker. Jeg kunne da vitterlig
kjenne at motoren var god og varm etter en tids gange. Den kunne
umulig ha en temperatur lik 0.
Men jeg tenkte det var godt å få det sjekkket og ordnet, når jeg
først var hos et verksted for å få oppgradert softwaren på mitt
navigasjonssystem.
Jeg innrømmer jeg var litt spent. Jeg hadde kun hatt kontakt med
verftet på mail. Jeg visste jo ikke hvor seriøse de var. Det
kunne jo vært en luring som fant feil både her og der, som
skrudde i timevis og skiftet både det ene og det andre.....
Men, nei. Tyskerne jeg møter her, er seriøse og flotte. Han
målte seg frem til at både føler og instrument var ok.
- Vi begynner ikke å skru før vi er sikre på hva vi leter etter,
smilte han til meg. Jeg begynte nesten å lure på om min godt
skjulte uro lå litt utenpå likevel?
Så skiftet han sko på ledningene for å være helt sikker på at
kontaktene var ok.
Det hele var ganske raskt gjort.
Så lot vi maskinen gå i en halvtime. Jeg kjente gleden stige i
takt med temperaturpilen. Så slapp jeg en større reparasjon
denne gangen også.
|
Denne
trykkbryteren har vært mer til besvær enn du kan ane. Den går
til hornet.
Spesielt når jeg skal navigere på kanalene har jeg skjønt at det
brukes mye lydsignaler. Da hjelper det ikke å ha et horn med
bryter inne. Det er jo ute jeg står når jeg går i trange
farvann. Her ute har jeg mye bedre oversikt.
Flere har forsøkt å få det til, slik at jeg kunne bruke
bryter både inne og ute. Men ingen har lykkes, før altså den grundige tyske
skipselektrikeren som var på besøk i går.
Nå har jeg horn så sterkt at det allerede kan høres på
kanalene i Holland når jeg trykker på knappen her i Nord-Tyskland.
Tror jeg... |
|
|
Denne karen heter Malte
Steckmest. Han er sønn av eieren av båtverftet.
Jeg ville ha montert opp igjen en høyttaler som
tidligere var tatt ned,
samt sjekket VHF-antennen.
Jomen er jeg glad det ikke er meg.
Som mange av dere vet, har jeg ganske så tydelig
høydeskrekk.
|
|
|
Denne føleren sitter
inne i dieselaggregatet om bord.
Det er dette som gir meg 4,5 kw strøm når jeg ikke har strøm fra
land.
Den er grønn av korrosjon. Det var den også i mars. Da ble den
byttet.
Men det må være noe mer grunnleggende feil som gjør at problemet
oppstår på nytt etter så kort tid.
Jeg har kontaktet et par leverandører/verksteder i Kiel og jeg
håper på svar, slik at jeg kan få en grundig vurdering av dette,
når jeg kommer dit.
Strøm er kjekt å ha |
|