Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å gå fra Helgoland i går,
onsdag.
Grunnen var at da Jimmy kom med regningen, ble det en del dyrere enn jeg
hadde forutsett. Og er det en ting jeg må lære meg i Tyskland, så er det
at
kortbruk er mye mindre utviklet her enn hjemme. Cash, please!
Vi ble enige om at Jimmy skulle komme onsdag kl. 16 for å få pengene
sine. For han skulle jobbe på en annen båt på dagtid.
Jeg hadde sett meg ut fredagen som en høvelig dag for avgang ut fra
vind- og bølgevarsel. Og jeg skulle gå grytidlig for å nyttiggjøre meg
havstrømmene.
Gårsdagen opprant og jeg angret på at jeg ikke hadde hatt nok penger
liggende til å betale Jimmy da han kom med regningen på tirsdag kveld. I løpet av natten var fredagens værmelding endret
til det verre.
- Men, tenkte jeg, det løser seg nok. Nå får jeg gå i banken og betale
Jimmy når han kommer i ettermiddag.
Klokka 9.00 sto Jimmy overraskende på kaien. Han var så lei seg for at
jeg hadde reagert på prisen at han hadde dobbelsjekket med leverandøren.
Nå kom han med telefonnummer til leverandøren, slik at jeg kunne ringe
og få bekreftet at han ikke løy.
Jeg smilte og sa at jeg aldri hadde mistrodd han. Grunnen til min
reaksjon, var at den britiske produsenten opererte med en nettpris på ca
8.000 norske kroner, mens på regningen ble jeg bedt om å betale 12.000
kroner pluss arbeid.
|
- Jeg trenger ikke det, Jimmy.
Jeg tror du er en ærlig mann!
Og det mener jeg. Alt ved mannen
oste av kvalitet.
Enten jeg har rett eller er blitt
rundlurt, så hadde jeg ikke noe særlig valg.
Jeg er glad for det nye systemet. Det
kjennes mye tryggere enn det jeg hadde.
- Jeg synes du skal gå til Norderney
i dag, sa Jimmy. Været er fint og det er meldt mer vind de
kommende dagene. Om du vil, kan du gå i banken nå, så kommer jeg
bort når du er tilbake. Jeg jobber i en båt her på samme brygga.
Jeg bråbestemte meg, sprang i banken,
gjorde skuta seilingsklar og gikk fra kai kl. 10. |
|
I mitt hode, hadde jeg planlagt å
gå tidlig den dagen jeg skulle gå fra Helgoland til Norderney.
Jeg var usikker på farten jeg klarte å oppnå, og jeg hadde ikke
så veldig lyst til å gå innseilinen (Dovetief) i mørket. Mer om
dette senere.
Men nå var jeg på havet og jeg har
lært meg at jeg får ta problemene etter hvert som de oppstår. |
|
Det gir meg en egen frihetsfølelse å være ute på havet. Å
mestre noe som bærer i seg så sterke krefter, er en underlig
tilfredsstillelse.
Jeg beklager at horisonente mine ikke alltid er like vannrette,
men det handler om at dønningene er større enn det som synes på
bildet. De var nok rundt 2 meter på det verste. Men det ble
roligere og roligere etter hvert.
Men opplevelsen var likevel en helt annen enn da jeg seilte til
Helgoland. Den gang var det diskorytmer, nå var det mer som sakte vals
Å være der ute, time etter time, uten å se land og knapt se
andre båter, er nydelig, rett og slett. |
|
Blir det ikke kjedelig?
Aldri!!!!
Dessuten skjer det alltid noe. Jeg hadde seilene oppe i
går,
men store deler av dagen hang de til tørk. Vinden var
fra ca 5 ms
da jeg dro fra Helgoland og helt ned i 1,5 ms da jeg nærmet
meg Norderey.
Alle har fortalt meg om de
uberegnelige kastevindene inne i fjordene i Norge.
Jeg skulle bare vente til jeg kom ut på havet, da ville jeg
få stabile vinder.
Jomen sa jeg smør! Vindpila snurret rundt som en en ball
i rulletten.
Til å begynne med hadde jeg sidevind. Det var greit.
Men etter hvert fikk jeg vinden rett bakfra. Dermed la
jeg bommen ut på siden
for å fange så mye vind som mulig. Men siden vinden
skiftet så ofte, hendte at bommen slo over
til andre siden.
Plutselig oppdaget jeg at tauet som
kontrollerer vinkelen på bommen til mesanen
(det bakerste seilet), hadde løsnet. Bommen sto ut til
siden og jeg kunne ikke dra den inn igjen.
Jeg har opplevd det en gang med bommen til hovedseilet.
Den ble kastet til motsatt side så kraftig at
sjakkelen som holder taljen, ble revet av. Det blir for
langt å fortelle her.
Men nå var det altså bommen mesanen som dinglet
ukontrollerbart ute på babord side.
Dette er et illustrasjonsfoto. Enda en gang ber jeg om
forståelse for at når det skjer noe som krever
at jeg tar tak i det rimelig fort, så er fotografering
det siste som fyller hodet mitt.
For dere som ikke seiler: Se på bildet. Det går tau fra
bommen ned i rekka bakerst. Tauet er
festet i en sjakkel som igjen er festet i rekka. Samme
tauet går opp igjen i taljen og fremover på
undersiden av bommen frem til masten. Her kan jeg da
stramme inn eller slakke ut
alt etter hvor langt ute på siden jeg vil ha seilet.
Strammer jeg helt, står det midtskips.
I går var det helt ute på siden, siden vinden kom rett
bakfra. Og så plutselig skiftet vinden
retning og bommen suste til andre siden. Av en eller
annen grunn jeg ikke forstår, løsnet sjakkelen.
Den er ikke ødelagt og den ser fin ut. Om det var fjæra
som låser tauet inne som fikk seg et kakk,
vet jeg ikke. Uansett: Bommen sto helt ute på babord
side og tauet som jeg skulle bruke til å dra
den inn med, hang og dinglet i løse luften flere meter
ut fra skutesiden.
Det løste seg veldig greit. Jeg hadde en del kraftige
dønninger som gjorde at skuta rullet. Jeg ventet til en dønning førte tauet nærmest
mulig skuta, og så fanget jeg med båtshaken
og fikk gjort fast igjen. Ingen dramatikk, bare et
avbrekk i stillheten. |
|
|
Noe
av det fine med å nyte stillheten på sjøen, er å la
tankene vandre fritt.
Plutselig hørte jeg noen
kalle "Fare, fare, fare" på VHF'radioen.
Den dere seg på bildet er en
håndholdt modell ved styreposisjonen ute. Hoved VHF'en
står inne.
Til å begynne med tenkte jeg
ikke over det, bortsett fra at jeg ikke koblet det mot
det norske ordet "fare".
Men så slo det meg plutselig:
På tysk uttales "v" som "f" og de har kanskje ikke "å"
ved "aa". Langsomt seg det inn at det kanskje var
"Vaare" noen kalte på? Men hvorfor skulle de det? Jeg
var jo langt ute på havet og "passet mine egne saker"
Da jeg var barn, hadde vi
ikke telefon hjemme.
Det hendte jeg fikk helpe til hos den lokale
kolonialhandleren. Etter hvert fikk jeg også ekspedere,
selv om jeg ikke var så gamle karen. Det verste jeg
visste, var å ta imot bestillinger på telefonen. Jeg var
rett og slett redd det apparatet.
Mange vil hevde at det er en
redsel jeg har overkommet til gagns! Nok om det.
Jeg kjenner faktisk på noe av den samme terskelen når
jeg skal snakke i VHF-radioen. Men jeg tenkte at her var
det bare å trå til, jeg har jo lytteplikt når jeg er på
sjøen.
"This is Vaare, Vaare, Vaare,
Lima Delta 2525. Did anyone call for me?". Jeg tenkte
jeg fikk ta med kallesignalet, slik at det ikke skulle
herske tvil.
Jeg fikk umiddelbart svar fra
Trafikkontrollen. De spurte om jeg visste at jeg var i
leia for skisptrafikken som skulle østover mot Hamburg.
Jeg gikk i sydvestlig retning.
Ja, sa jeg, jeg krysser fordi
jeg skal til Norderney.
"Men du har ikke love å
krysse på skrå," fortalte stemmen vennlig. "Skal du
krysse leia, må du gå tvers over."
Det var nytt for meg. Men
ganske logisk. Går man tvers over, kommer man seg til
den andre siden på kortest mulig tid. Jeg lærer noe hele
tiden.
Jeg unnskyldte meg og ba om
tillatelse til å holde samme kurs litt til, slik at jeg
kunne krysse bak det store lasteskipet som var på veg
østover. Hvis jeg la om nå og forsøkte å komme foran den
andre båten, ville det muligens oppstå en konflikt. Jeg
hadde hele tiden god kontroll på båtene rundt meg, så
jeg visste at det ikke var noen fare, hverken for meg
eller andre.
"Det er innvilget", fikk jeg
beskjed om fra Trafikkontrollen, "jeg skal informere
kapteinen på den andre båten"
Og som den lydige mann jeg
er, holdt jeg samme kurs et kvarter til, så la jeg om
slik at jeg kom meg ut av leia raskest mulig.
Jeg er ikke større enn at jeg
synes det var litt artig. Plutselig var jeg en del av et
stort skipsmønster.
|
|
At
jeg måtte legge om å gå mer direkte mot syd, hadde to
konsekvenser: Jeg så land raskere, men vegen ble lenger.
Først noen ord om å få øye på den
frisiske øya Langeoog.
Jeg "reiste" mye i atlaset mitt som
barn. Jeg husker at jeg fikk Aschehougs store atlas som
fødselsdagsgave da jeg var ti år gammel. Det kostet 140 kroner,
og det var uhorvelig mye penger den gang. Sjelden har jeg blitt
mer glad for en gave, og den ble studert i filler!
Et av stedene jeg alltid har drømt
om, men aldri trodd at jeg skulle få oppleve, var nettopp de
frisiske øyene. Denne rekken med avlange "pølser" rett utenfor
kysten av Nederland og Tyskland.
Hvofor? Jeg vet ikke. Ikke annet enn
at jeg alltid har vært tiltrukket av plasser hvor ikke alle
andre drar.
Uansett, det var virkelig en
gåsehudopplevelse å se den første komme til syne. Slik som jeg
skrev på Facebook i går.
Men vegen ble litt lengre og det var
dumt. Jeg var opptatt av hvert minutt for å komme frem før
mørkets frembrudd. Jeg kommer snart til beskrivelsen av
Dovetief, men først en annen sak.
|
Da
jeg var kommet ut av leia, la jeg om kursen slik at jeg seilte
nokså rett mot vest, inn i solnedgangen.
Navigasjonssystemet viste meg at jeg hadde ca 3 timer igjen til
jeg skulle ankomme havnen på Norderney.
Plutselig ble jeg oppmerksom på denne skypumpen/røyksøylen som
dere kan se midt i bildet.
Først trodde jeg den var ute i havet og jeg tenkte på om det var
et værfenomen.
Da jeg kom nærmere, ble jeg klar over at den var på land,
faktisk på Norderney.
Så rart at de har kullkraftverk her ute, tenkte jeg.
Men etter hvert forsto jeg at det måtte være en stor brann. Og
da jeg kom helt inn til øya, kjente jeg røyklukt. Vel inne i
havna, så jeg flere blinkende brannbiler. Men det var mørkt, så
jeg så ikke noe mer. Jeg hadde følelsen at de var i gang med å
rengjøre og ordne utstyret på bilene.
I dag fikk jeg svaret da jeg snakket med havnemesteren. En stor
hall med 22 båter i vinteropplag hadde brent ned til grunnen.
Alt var borte.
Det er slike episoder som skaper et "før" og et "etter" i et
lite samfunn.
|
Jeg
seilte inn i solnedgangen bokstavelig talt. Og jeg skjønte etter
hvert at det ville bli omtrent mørkt i det jeg skulle begynne på
Dovetief.
Jeg har ikke noe valg, tenkte jeg. Jeg får bare la det stå til!
Før jeg forteller om Dovetief, må jeg skrive litt om Wadensee,
havet som ligger innenfor de frisiske øyene.
Det var blått i atlaset mitt, og dermed tenkte jeg at der måtte
det være fint å seile. Nedover Europa er jo ikke skjærgårder,
slik at man gå innaskjærs, slik vi kjenner det fra Norge og
Sverige.
Men det var i atlaset. Sjøkartet viser noe helt annet. Om
Wadensee betyr "å vade" (vasse), vet ikke jeg. Men sjøkartet
viser at det er så grunt at det noen steder er mindre en halv
meters dybde. Og resten er ikke stort dypere. Det finnes noen
smale renner, som er godt merket, men de er for båter som ikke
stiker så dypt som min (1,90 m).
Det finnes merkede "renner" inn til byene og øyene fra
Nordsjøen. Om de er naturlige eller mudret, vet jeg ikke. Men
selv de er ikke dypere enn de må være.
Det er ikke så mange ukene siden avisene kunne fortelle om den
unge jenta som hadde solgt leiligheten sin, kjøpt seilbåt og
kastet loss for å seile til Australia. Hun forsøkte seg på
Wadensee. Bildet gikk verden rundt. Etter hvert som tidevannet
gikk ut, sto hun på grunn og skuta tippet over og ble liggende
på siden.
Når jeg skal videre vestover, må jeg gå ut igjen og fortsette på
utsiden av de frisiske øyene. Hva som blir neste havn, er jeg
litt usikker på. Jeg håper på Lauwersoog i Holland, slik at jeg
kan gå nordre del av Stande Mast Route (kanalstystem for
seilbåter), men jeg har akkurat snakket med en som bestrider at
jeg kan gå. Han mener at det bare er 1,80 meters dybde.
Jeg trodde jeg hadde sjekket, men jeg får dobbeltsjekke og
trippelsjekke.
|
Man
begynner på Dovetief et stykke øst for vestspissen. Med fem
knops hastighet har du ca en time rundt vestspissen og øst igjen
til havna på innsiden av øya.
Bildet er tatt akkuart ved starten. Hjemme er det stort sett
uproblematisk å gå så nær ei sandstrand, men her er det
anderledes. For å komme på innsiden av noen store, grunne
sandbanker, må man nesten helt inn i strandkanten, slik at man
får den grønne staken på styrbord (høyre) side av båten.
Så har man ei trang renne, riktignok godt merket. På det
grunneste er den ikke mer enn 2,5 meter. Det er da man håper at
strømmen ikke har dradd i hop noe ekstra sand!
Jeg hadde stor respekt for Dovetief. Jeg hadde lest flere
historier på internett om seilere som ga opp, gikk ut igjen og
fortsatte til Den Helder i Nederland. Men jeg hadde ikke
spesielt lyst til å seile hele natta etter full dag i sjøen.
Dessuten hadde jeg så innmari lyst å oppleve en av de frisiske
øyene.
Da jeg planla seilasen, hadde jeg ment å gå så tidlig fra
Helgoland at jeg kunne gå inn på høyvann. Men på grunn av
viderverdighetene med betalingen, kom jeg avgårde tre-fire timer
etter at jeg hadde planlagt. Nå var jeg bare halvannen time unna
laveste vannstand.
Skuta mi er fullt utstyrt for nattseilas. Så det er kun min
følte trygghet som synes det er kjekkere å passere slike områder
i dagslys. Selv om det fortsatt var litt lys da jeg begynte
innseilingen, falt mørket fort på. Før jeg var halvvegs. Og
dybdemåleren viste 2,6 meter!
|
Da
jeg passerte Norderney by på nordvestsiden av øya, var det
bekmørkt. At det ikke ser slik ut på bildet, handler om at
kameraet justerer lyset selv etter hvor mørkt det er.
Noen av stakene var merket med lys,
men langt fra alle.
Det var også en del annen trafikk, så
det var nok av utfordringer å holde øye med for amatørskipperen.
Men moro var det. Spesielt da jeg kom
meg trygt i havn, slo av motoren, og kunne slå meg med en
ankerdram.
Jeg syntes jeg hadde fortjent den. Jeg var ganske så stolt av
meg selv i går kveld.
|
|
|
|