Sanden paa havet - en livsnyters betroelser
 
Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
Jeg kom til Valdres sommeren 1998, altså for snart 20 år siden.

Egil Kampenes og Reidun Mikkelsgård, som drev Kampenes Begravelsesbyrå, hadde allerede et kundeforhold hos Valdresbil. Siden de snakket så varmt om sin bilforhandler, ble det naturlig for meg å gå dit også - både privat og med bilene til begravelsesbyrået.

Det har jeg aldri angret på.

Jeg har alltid fått topp service. Spesielt når det gjaldt bårebiler stilte de opp "sent og tidlig". Det har betydd mye for sikker drift.

Anbefales på det varmeste!
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Nederland, 29. oktober 2016
Staande Mastroute
 
Jeg husker ikke helt når jeg oppdaget Staande Mastroute, men det må ha vært minst for to-tre år siden.

Jeg hadde kommet skikkelig i gang med planleggingen av "Sanden paa havet", og så har jeg en venn på vestlandet som i alle år har hatt en drøm om å seile på kanalene. Lenge forsøkte han å gjøre sin drøm til min, uten å lykkes.

Men jeg tente på ideen om Staande Mastroute.

Staande Mastroute betyr det du tror det betyr: Stående masters rute. Det er altså en måte å seile Nederland på langs, fra nordøst til sydvest uten å måtte ta ned mastene for å komme under alle broene. Det finnes jo hundrevis av kanaler i Nederland, men kun en hvor man kan gå med "stående master".

Kanalen har to hoveddeler, nord og syd. I mellom finnes innlandshavet IJsselmeer.
Her er kart over den sydlige delen. Jeg kommer tilbake til denne når jeg forlater Amsterdam (bokstaven F)

Men jeg tar det med her, slik at dere skal få et inntrykk av planen min fremover.

Hvis min informasjon er riktig, går det konvoi gjennom Amsterdam om nettene. Alle andre steder åpner de broer når man kommer eller til faste tider. Men med trafikken i Amsterdam, kan man ikke det.

Så de som skal sydover, går til en møteplass og registrerer seg. Så venter man til nordgående konvoi kommer en gang utpå natten. Ledeskipet snur sydover og man henger seg på.

Akkurat dette tror jeg kan bli en spenstig opplevelse.

Til å begynne med er det kanaler, men også elver. Etter hvert går turen i sydvestlig retning, helt til man kommer til Vlissingen i hjørnet ut mot Nordsjøen (bokstaven G)

Men dybdene har skapt en del usikkerhet for meg, ikke i syd, men i den nordlige delen. Her er et kart over Staande Mastroute i nord:
Hele strekket er fra Delfzijl i øst (bokstaven A), via Lauwersoog (B), Leeuwarden (C) til Lemmer (D) eller Harlingen (E). Min plan er å få fra A til C, så en avstikker ut til Harlingen og tilbake til C for så å gå ut i innlandshavet Ijsslmeer. Her blir det et strekk via diverse havnebyer ned til Amsterdam.

Men så til dybdene. Skuta mi stikker 1,90 ned i sjøen. Jeg har snakket med folk som sier det er helt uproblematisk å seile hele strekket fra A til D. Så kjøpte jeg en guide som viste at den østre strekningen, mellom Delfzijl (A) og Lauwersoog (B) var for grunn, bare 1,80. Dette ble bekreftet av havnesjefen i Norderney. Han anbefalte meg å gå inn i kanalen ved Lauwersoog (B)

Så leste jeg på internett om noen som hevdet at det også var problemer med dybdene rundt Leeuwarden (C), Dette ble bekreftet av en kar i seilbåt i havna i Norderney. Hans hjemmehavn var Delfzijl.

Er det rart at en stakkar blir forvirret?

Da jeg var i Norderney, fikk jeg havnesjefen til å ringe havnesjefen i Lauwersoog og spørre. Han sa at akkurat nå var det så god vannstand at jeg kunne gå hele strekket. Fra Delfzijl (A) til Lemmer (D).

Jeg ble kjempeglad. Jeg kunne holde fast ved min opprinnelige plan.

Her i Delfzijl snakket jeg med havnesjefen som bekreftet opplysningene. 2.10 meter var det magiske tallet nå. Det betyr at enkelte steder vil jeg bare har 20 cm vann under skuta!

Uansett, jeg håper å gå mest mulig på kanalene. Jeg tror det kan bli interessant. Jeg er nysgjerrig på Nederland. For oss er det tulipaner, tresko og Amsterdam. Jeg har en følelse av at landet har mye mer å by på.

Heller ikke her skal jeg haste. Det kan godt hende det går både en og to måneder før jeg er i Vissingen.

Det er jo dette som er så deilig med prosjektet mitt. Jeg har en plan, men ingen timeplan.

 
Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til
Hjem Bloggarkiv Gjestebok Logg