Groningen er den desidert største byen nord i Nederland. Snaue 200 000
innbyggere, svært mange av dem unge. Det merkes på gatebildet at dette
er en univesitetsby. Universitetet ble grunnlagt allerede i 1614. Til
sammenligning fikk Oslo sitt universitet i 1813, to hundre år
senere.
|
Det er umulig å ta et bilde som viser
hvor mange sykler det er i denne byen. Både parkerte, men også i
full drift.
Lydløst kommer syklistene susende rundt hjørner og ellers. De
fleste er enkle sykler. Ikke påkostede supermodeller, som
hjemme.
For en mann som er vant til å tenke trafikk i "to", biler og
fotgjengere, krever det litt omstilling å tenke i "tre", biler,
sykler og fotgjengere.
Gode felter for syklister - og de brukes! |
|
Det andre jeg legger merke
til, er kanalene. De er like viktige for denne byen som de mer
kjente i Amsterdam, bare færre.
Mens det å bo i båt i Norge fortsatt har et litt lugubert skjær
over seg, er det her sett på som velstand og med anerkjennelse.
Her finner man turistbåter og fraktebåter.
Akkurat nå tror jeg Vaare er den eneste fremmede fritidsbåten
båten i hele systemet! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hver fredag og lørdag er det fiskemarked
i byen. Det er en fryd å gå slik, titte og handle.
Med all respekt for frysedisken på Kiwi'en på Fagernes og
Coop'en i Rogne, dette er opp mange divisjoner.
Og jeg lar meg villig by opp til dans i matfatet. Noen av
vognene tilbød også ferdig tilberedt fisk. Det ble en porsjon
kongereker med chilisaus og en porsjon fisk med remulade. Ca 90
kroner for begge to.
Selve rekene og fisken er sunne nok, men frityrstekingen og
remuladen "balanserer" nok inntrykket en god del.
Men godt er det. Veldig godt. |
|
Bare så det er sagt! |
|
Jeg falt pladask for denne restauranten,
"Den lille herlighet".
Med litt tysk i bakhodet, er det utrolig hvor langt en kommer
med norsk når en leser skilt her nede.
I Groningen er det nederlandsk språk som gjelder. Men jeg nærmer
med Frisland. Og det fortelles at på bygdene rundt Leeuwarden
lenger vest, snakkes det frisisk til daglig, ikke nederlandsk.
Det skal bli spennende. |
|
Her kommer et knippe gatebilder. Solide
bygninger som tåler både vind og kulde.
Jeg har fortsatt rundt 10 grader, men kommende uke skal det
faktisk ned under 0 noen timer hver dag/natt.
Om "yr.no" har rett, da |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Litt teknisk til slutt: Sanden gjør ting
han ikke kan.
Først i Groningen skiftet jeg det filtereret som gikk tett ute i
havet på veg til Nederland.
Så lenge det andre var rent og fint, tenkte jeg at jeg skulle
vente, slik at urenhetene i tankene fikk lagt seg skikkelig ned
på bunnen igjen. Stille dager i Delfziljl og en rolig ferd til
Groningen, sørget for det.
Jeg var stolt som en unge da jeg startet motoren og den gikk som
ei klokke i 45 minutter, på begge filtrene etter tur. Og en
ekstra bonus: Det nye systemet gjør at jeg slipper alt som heter
lufting. Slikt setter amatørreparatører stor pris på.
Men jeg ser at jeg på et tidspunkt må få noen til å montere et
mannhull (inspeksjonsluke), slik at jeg får rensket skikkelig
opp der inne. |
Dette er siste dagen i Groningen. I morgen går ferden videre.
Nå snur vi i nordlig retning og går nesten helt tilbake til Wadensee. Vi
skal til Lauwersmeer. Kanalen fra Delfzijl og hit var å regne som en
"alfaltert motorvei". Nå skal vi over på "gruslagt bygdeveg".
Og så ser jeg på kartet at de må åpne 7 broer for oss bare for at vi
skal komme ut av Groningen.
Jeg tror det blir en spennende dag i morgen også.
|