Da jeg var kommet over på sydsiden,
bestemte jeg meg for å dra ut rullefokka.
Skuta har ikke vært under seil siden i
oktoer. Det er forbudt å seile på kanalene.
Det var fortsatt mørkt, men jeg tenkte at
det burde gå greit.
Bilde er av seilhalingsvinsjen på styrbord
side. Tauen som kommer forfra, gjennom trinsen og opp, kommer
fra rullefokka. Når jeg sveiver inn tauet, kommer fokka til den
siden jeg sveiver, og den legger seg fint bakover langs
skutesiden.
Tauet går et par, tre ganger rundt vinsjen,
så går det inn i et spor som sørger for at det ikke sklir
tilbake. Deretter faller tauet ned på dekket.
Jeg sveivde trøstig i veg, men oppdaget
ikke i mørket at tauen ikke falt ned på dekket igjen, den
viklet seg mer og mer rundt seilhalingsvinsjen - inntil alt sto
bom fast.
Nå var gode råd dyre, tenkte jeg. Men
tenkte samtidig at det kan ikke skje noe verre enn at jeg må
kappe tauet og rulle fokka inn igjen. Det ville være surt, men
på ingen måte farlig.
Det bør også sies at man kan ikke sveive
tauet ut igjen. Sveiven går begge veier, men det handler om
utvekslingen (altså hvor mye tau jeg klarer å sveive på en
tørn), ikke retningen.
Det er enkelt å løsne tauet fra sporet som
holder det fast, og da vil presset mot seilet fort gjøre at
tauet sklir ut.
Men i dag gikk ikke det, for tauet hadde
kilt seg helt fast!
Så løsninger ble som følger:
Fokka er rullet rundt et stag som står
skrått fra baug til høyt oppe på stormasta. Nederst har jeg
motor som roterer staget, slik at fokka rulles ut eller inn.
Jeg fikk vendt skuta opp mot vinden, slik
at vinden ikke lenger presset mot fokka, så fortsatte jeg å
rulle ut uten å sveive tauet mer inn på seilhalingsvinsjen.
Dermed fikk jeg slark nok til at jeg klarte å "brette ut" tauet,
løkke for løkke. Da jeg hadde fått det meste løs, så jeg hvor
det hadde kilt seg fast. Et kraftig rykk i motsatt retning og
tauet var løst.
Dermed kunne jeg heise fokka og kjenne at
vinden fylte seilet med sin kraft. Sterkt.
Bildet tok jeg litt senere, da morgenen var
begynt å demre.
Erfarne seilere ville sikkert løst dette på
en mer elegant måte. Men jeg har aldri tatt et seilkurs, jeg
forsøker bare å forstå hvordan ting henger sammen og fungerer.
Og så bruker jeg mine små, grå så godt jeg kan.
Jeg visste ikke at det het seilhalingsvinsj
engang. Før jeg skrev bloggen, måtte jeg sende bildet til min
gode hjelper Tor Gaute Eriksen hos Chr. Baardsen i Haugesund og
spørre hva det het.
Slik kan bare en lykkelig amatør gjøre.
|