Problem nr 1: Generator |
|
Dette er et tilbakevendende problem, men jeg håper nå at min
svenske venn, Tjoppe (bildet), har funnet årsaken.
Problemet er en føler som kontrollerer at generatoren får
kjøling. Når det går noen måneder, oppstår korrosjon. Den blir
grønn, noe som fører til at generatoren stopper.
En teori har vært galvanisk strøm. Men Tjoppe snakket med en
kompis som i mange år har jobbet i Sleipner i Sverige. Han
kjenner godt til generatoren min fra eget yrke.
Det viser seg at det er en svakhet i enheten som fører til at
det lett oppstår en ørliten lekkasje. Den har vært skiftet en
gang, pusset og renset to ganger.
Nå har vi fått beskjed om at det finnes en ombyggingsenhet. Jeg
håper å få tak i denne når jeg reiser hjem senere i mars, slik
at problemet kan løses en gang for alle.
|
|
Slik ser det ut i bunnen
under føleren.
Det er ikke stor tvil om at det her har vært lekkasje over lang
tid. |
|
Over i reparasjonsfasen.
Renset og påført første lag med primer. Det skal på et nytt lag
i kveld og så hvitmaling i morgen. |
|
Problem nr 2: Lekkasje i en
overgang |
|
Flymekaniker Tjoppe i farta.
Han har oppdaget en aldri så liten lekkasje i en overgang mellom
et rør og en slange.
Det har ført til at trykket på varmtvannsbeholderen stadig
synker - og følges opp med et stadig "støt" i pumpen som sørger
for trykkvann.
Foreløpig er det skrudd tett, men det må nok skiftes en del, da
det kan tyde på at det er avvik i ytre dimmensjon på rør og
indre dimmensjon på slange.
Så heldig jeg er som stadig treffer mennesker med kompetanse som
kan hjelpe meg.
Tjoppe er utdannet flymekaniker og er vant til å lete etter selv
de minste avvik. |
|
Problem
nr 3: Dritt i dieseltanken |
|
|
Dette er et problem jeg har omtalt før, da jeg var på Helgoland.
På veg ut til øya møtte jeg en del sjø og skuta ble gående og
rulle kraftig i et par timer. Til min forskrekkelse begynte
motoren "å daue" litt, før den tok seg opp igjen. Det samme
skjedde gjentatte ganger, og jeg var genuint redd for at den
skulle stanse.
Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg lærte mye om
diesel og dieselfilter, og jeg fikk satt inn et helt nytt
filtersystem. Her er det to filtre, slik at om det ene går tett,
så kan jeg bare vri om et håndtak, så ledes dieselen gjennom et
annet filter, som da er helt rent. Så kan jeg skifte det tette
filteret når jeg ligger trygt ved kai.
Det kostet meg rundt kr. 16.000, men tryggheten det gir en
amatør som meg, lar seg ikke betale med penger.
Men problemet med dritt i dieseltanken er jo ikke borte. Da jeg
var på veg til Fecamp, hvor vi ligger nå, fikk vi en del sjø. Og
det samme skjedde.
Inspeksjonsluken på toppen av tanken, sitter så kronglete til at
det er vanskelige å både se og arbeide inne i tanken.
Jeg har fått tips om å høyttrykksspyle dieseltanken. Men jeg har
også fått sterke advarsler mot dette. Jeg kan rett og slett
ødelegge tanken. Og da snakker vi stor reparasjon
for å få ut tanken, spesialsveise ny og få den inn igjen. Tanken
er stor og den sitter vanskelig til.
Folk jeg har tillit til sier at det går fint å montere
inspeksjonsluke på den loddrette siden av tanken, slik at man
kommer lettere til. Jeg merker at den sitter langt inne hos meg.
Et lite hull i pakningen og jeg har diesel som drypper
"ukontrollert" ned i bunnen av skuta.
Mitt svar er foreløpig: Det er lett å skifte filter. Og det er
fort gjort. Med det nye systemet fulgte det 12 filter. Inkludert
de to rene som sitter i systemet nå, har jeg 10 filter igjen.
Jeg fortsetter på denne måten.
I tillegg har jeg innført en ny rutine: Hver gang jeg har fylt
ny diesel og hver gang jeg har gått i bølger, åpner jeg en
bunnventil i dieseltanken og lar det renne ut et en liter eller to.
Da kommer det alltid en del dritt.
Slilk håper jeg gradvis å eliminere problemet.
|
|
Se en gang til på bildet av det nye
filtersystemet (over).
Her ser du at hver av halvdelene består av et filterkammer (øvre
del, rett under T-skruene, lukket) og en glasskolbe (under)
Det fungerer slik at dieselen sentrifugeres før den når
filteret. Om det skulle være noe kondens (vann) i den, faller
det ned i glasskolben. En del av dritten følger samme veg.
Så går dieselen inn i selve filteret før den fortsetter sin veg
inn i motoren.
Det betyr at jeg innimellom må sette er kar under og skru opp
bunnvenntilen. Så lar jeg vann og dritt renne ut og lukker
ventilen så snart det begynner å komme ren diesel.
Slik så det ut etter at jeg tappet bunnventilen i går. Ikke
spesielt innbydende. Under (til venstre) kan du se hvordan det
så ut når jeg åpnet filteret og (under til høyre) du kan se
hvordan selve filteret så ut da jeg fikk det ut.
Det er liksom ikke tvil om at ting må skiftes.
Filteret er skiftet, enheten er fylt med ren diesel og skrudd
igjen. Og motoren maler som en tilfreds katt.
Amatørreparatøren er lykkelig - og stolt. I did it!
|
|
|
Nå er det bare et problem
som gjenstår: Toalettet er tett!
I dag skal vi ta bussen til en liten by syd for Fecamp som heter
Etretat.
Her skal vi besøke den berømte Elefantklippen.
Så får vi se på toalettet på fredag.
Til de som er bekymret på mine vegne:
Det finnes godt med toaletter i servicebygget i båthavnen,
så jeg slipper å holde meg i dagevis. |
|