|
Våren er kommet. Deilig å kunne gå ute i
t-skjorte.
Blomster og trær begynner å springe ut. En deilig tid. |
|
Jeanne d'Arc (1412 - 1431). Den franske
ungjenta som ble nasjonalhelt under Hundreårskrigen mot England.
Her står en glitrende statue av henne og illustrerer hvordan det
går når man har mye penger og lite plan:
Rike folk for lov å donere statuer av hvem de vil. Jean d'Arc
har aldri vært i Caen og hun har intet med Caen å gjøre.
Synes det mister litt av glansen, da. Bladgull til tross.
|
|
Eglise Saint Jean
(Johannes døperens kirke)
Noen ganger er kirker vakrest bakfra
Legg merke til at hodene i glassmaleriet ikke har ansikter. |
|
|
|
Trikken er en blanding av trikk og buss.
Gummihjul som en buss. Strømtilførsel som en trikk.
Men bare en skinne midt under til styring.
Jeg vet ikke hensikten, heller ikke fordeler og ulemper. Men
jeg tenker at anleggskostnadene må være rimeligere enn med to
trikkeskinner, slik vi er vant til. |
|
Moderne teater. Tok med bildet mest på
grunn av fargen på huset: Gammelrosa.
Jeg kjenner bare en annen bygning som har tilnærmet samme farge:
Rådhuset i Haugesund. |
|
|
|
Saint Etienne Le Vieux
Sannsynligvis bygget i det 10. århundret. Gjenoppbygget på 14.
tallet |
|
En spesiell sammensetning.
Det store bygget til venstre er Caens rådhus.
Kirken tilhører klosteret Abbaye-Aux-Hommes. Denne huser blant
annet graven til Wilhelm Erobreren (hertug av Normandie som ble
engelsk konge i slaget ved Hastings i 1066). Han var født i en
liten by litt syd for Caen. Jeg har skrevet om denne kongen i
min blogg fra Fecamp. |
|
|
|
Franskmennene kan bygge storslått.
Her er rettsbygningen i Caen. |
|
Jeg elsker disse gatebildene.
Som mange av dere vet... |
|
|
|
Utsnitt av en kirke i
sentrum. Tårnet er pakket inn pga restaurering.
Men jeg ble stående å betrakte detaljene.
Jeg er så imponert og facinert av kirkebygningene.
Så mye arbeid som har gått med. Det sier noe om religionens
plass i samfunnet da disse kirkene ble bygget.
Og så kan man stille spørsmål om hva Tingnes kirke på Fagernes
sier om religionens plass i samfunnet, da den ble bygget rundt
1970. |
|