Sanden paa havet - en livsnyters betroelser
 
Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
   
I mange år har jeg brukt Mobildata Fagernes til mobiltelefoner. Siden de nå også har hvitevarer, ble det et naturlig samarbeid da jeg pusset opp kjøkkenet i huset som snart kommer for salg. Topp service - alltid! Langt ut over det som kan forventes.
 
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Frankrike, 12. april 2017
Seilas i lys og mørke

Deilig å være tilbake i skuta etter to uker i Norge.

Kjennes frigjørende å ha vært hjemme for å klargjøre huset for salg. Nå er det båten som er hjemmet mitt.
Etter noen dager for å roe ned og, ikke minst, la matrosen finne tilbake til "livet i båten" etter nesten tre uker i kennel, er det godt å kaste loss.

Det blå på styrbord side er en dreiebro som bare åpnes tre ganger om dagen. Vi var klare til første åpning, kl. 08.45
Pegasusbroen (eller Benouvilllebroen) spilte en viktig rolle under invasjonen av Normandie. Det var svært viktig å få kontroll over dette knutepunktet.
På øststiden av broen er det et minnesmerke.

Fint å se det norske flagget sammen med de andre. Våre menn var med og frigjorde Europa!
Da var vi gjennom slusen i Ouistreham, havnebyen til Caen. Nå er det åpent hav som venter.

Så langte jeg kan forstå, er dette den siste slusen før jeg er tibake i Nord-Europa.

Slusing er moro. Jeg husker adrenalinet da jeg gikk inn i slusen ved Kielerkanalen for første gang. Ikke like mye adrenalin nå, men like moro.
Flatt hav og lite vind. Storseil og mesan er oppe. Rullefokka ikke.

Matrosen sover mye når vi går i sjøen. Men så våkner han til.

Hvis bølgene tillater det, bruker vi fremdekket til en times leik, moro og kos. Autopiloten styrer og det finnes ingen båt i "mils omkrets".

Gode stunder. Dette er hans tau.
Visse syn blir man aldri lei.
Magisk med måneskinn i natten.

Skuta glir fremover i mørket.
Radaren er til uvurderlig hjelp.

Her er det hverken land, markører eller andre båter i nærheten.

Bare hav.
Siste del av turen girkk raskt, etter at jeg hadde stanget et par timer med 0,7 knops fart ved Pointe de Barfleur.

Deilig å være ved kai kl. 02.30.

Men jeg sovnet ikke før ved firetiden. Etter 18 timer i sjøen, trenger jeg litt tid for å roe ned før jeg er klar til å sove.

Og jeg trenger en aldri så liten "night cap". Denne gang i form av en utsøkt Calvados som hadde ligget 20 år på eikefat.

Sanden paa havet er et godt liv.
   




Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til
Hjem Bloggarkiv Gjestebok Logg