Dagens bloggutgave sto som reisebrev i avisa Valdres lørdag 10. juin. Du finner teksten etter faksimilen og bildene helt til slutt. God
fornøyelse:
Dagen begynte så vakkert. En nydelig soloppgang,
fred og harmoni.
Et flott opphold i Lorient var over. Ingen by har
gitt meg så mange vennskap. Minnene fra gårsdagens avskjedsmiddag fyller
sinnet med godfølelse. Jeg reflekterer litt over hvor privilegert jeg er
mens jeg klargjør skuta for avgang.
Matrosen er misfornøyd. Han liker å sove til han
våkner naturlig. Ei vekkerklokke som ringer klokka fem om morgenen
strider mot alle hans trivselsgener.
Klokka er halv sju når jeg kaster loss. Dagens mål
er Belle Ile, ”den vakre øya”. Seilasen er beregnet til 5-7 timer. Jeg
må være der ute til klokka 13.30. Da åpner de slusene inn til havnen. To
og en halv time senere stenger de. Ubønnhørlig. Ellers vil ikke båtene
inne i havnen ha vann nok til å flyte.
På veg ut mot havet henger jeg et fiskesnøre etter
skuta. Slikt krever lite tilsyn og plutselig så råker jeg en fisk eller
to. Lykken står meg bi, innen timen er gått, har jeg dradd opp to
makreller. Dagens middag er reddet. Makrell på grillen er snadder.
Jeg er litt overrasket over hvor mye skuta ruller
fra side til side. Det er ikke mye vind, men dønningene fra
Atlanterhavet står rett inn. Jeg bruker noen minutter på å sikre
gjenstander inne i båten slik at de ikke skal fly veggimellom. Kanskje
er det de sterke understrømmene i Biskaya som spiller meg et puss. Jeg
vet ikke.
Men jeg koser meg ute på dekk. Jeg går for maskin
siden vinden ikke er mye å skryte av.
Motoren hoster
Så merker jeg at motoren begynner å harke. Etter
noen minutter skjønner jeg at det ikke går over av seg selv.
Ingen grunn til bekymring, tenker jeg. Jeg vet jeg
har en del dritt i dieseltanken min. 25 års avleiringer slites litt løs
når båten ruller mye. Etter hvert blir det så mye at dieselfilteret går
tett. Og en motor som ikke får diesel stanser fort.
Derfor fikk jeg installert et dobbelt filtersystem
da jeg var på Helgoland i Tyskland. Det er bare å gå ned i maskinen og
slå over en hendel. Dermed kuttes det tette dieselfilteret ut og
dieselen strømmer gjennom det andre, det rene, inn i motoren. Så kan jeg
skifte det tette filteret etter at jeg er kommet i havn.
Men ikke denne gangen. I stedet for å slutte å
harke, stanser motoren etter et minutt. Da kjenner jeg adrenalinpumpen
slår inn. Motorstopp i Biskaya er ikke greit, for å si det mildt.
Dønningene er ca en meter høye og skuta driver nå rundt som et viljeløst
offer for naturens krefter.
Da er det bare å skifte det filteret som var tett,
tenker jeg. På en eller annen måte jeg ikke helt skjønner, må det andre
ha blitt tett også.
Som sagt så gjort. Systemet er enkelt, så det tar
meg bare ti minutter. Men likevel er det skummelt. Noe så enkelt som å
passe på skruer og pakninger på et gulv som ruller faretruende fra side
til side. Ruller de ned i kjølen, finner jeg dem ikke igjen.
Men jeg fikk alt på plass. Nå vet jeg at jeg har
rent filter. Hendelen vris tilbake slik at jeg aktiverer det nye
filteret. Så går jeg opp og trykker på startknappen. Startmotoren drar,
men hovedmotoren vil ikke tenne.
Rådvillheten begynner å spre seg i tanken. Hva i
all verden? Slik skal det ikke være.
Av ren innskytelse åpner jeg det kammeret hvor det
andre filteret sitter. Det skal være fylt av diesel, men er tomt. Av en
eller annen merksnodig grunn.
Dermed tror jeg at jeg har funnet årsaken. Det har
kommet luft i systemet. Og alle som kan litt om dieselmotorer, vet at
luft i dieselen er nok til at motoren stanser.
Av med lukene inn til selve motoren. De er tunge og
skuta ruller kraftig. Men jeg klarer å manøvrere dem til andre siden,
slik at jeg får plass til å jobbe. Systemet har lufteskrue på det
høyeste punktet. Frem med skiftenøkkelen for å åpne. Systemet har også
en liten håndpumpe som gjør at jeg kan ”drive” dieselen frem og presse
luften ut.
Men hva i all verden….? Uansett hvor mye jeg pumper
kommer det ikke diesel. Nå er gode råd dyre.
Jeg merker at tanken på at jeg har begrenset tid
for å komme i havn, blir mer påtrengende. Å ligge fortøyd i bøye utenfor
moloen fordi jeg ikke når åpningstiden, frister ikke. Det er spådd vind
opp mot 20 m/s i morgen. Jeg kjenner stresset stiger, men må skyve det
bort. Jeg sier til meg selv at jeg kan ikke ha fokus på noe annet enn å
få maskinen i gang igjen. Alle andre tanker må ut av hodet mitt.
Verre enn jeg trodde
Så ser jeg det. Hovedslangen fra tanken og ned til
det doble filtersystemet har en liten håndpumpe, en slik liten avlang
gummiball som du presser inne i hånden. Alle som har kjørt med
påhengsmotor har brukt en slik til å pumpe bensin inn i motoren når de
kobler på den flyttbare tanken.
Denne pumpen er helt i vakum. Dieselen må ha
stoppet før denne. Det kan tyde på at dritten i tanken har formet en
propp som er blitt sittende ved inntaket til slangen.
Nå er gode råd dyre. Jeg har ikke lyst til å koble
fra hovedslangen hvis jeg kan unngå det. Like viktig som å gjøre
noe, er å ikke gjøre noe
overilet. Det kan få uanede og ødeleggende konsekvenser. Men motoren
må ha diesel, ellers går den
ikke.
Så får jeg en ide. Jeg har lest om den for en stund
siden, men nå får jeg bruk for den: Over dieselslangen henger en liten
tank med 30 liter diesel. Den er til dieselovnen jeg bruker til å varme
skuta på kalde dager. Og den fylles automatisk av returdiesel fra
motoren, altså diesel som har passert filtrene og derfor er ren. Det bør
være nok til å drive motoren i tre-fire timer. Nok til å gå til havn.
Jeg får telefonkontakt med min svenske venn som
ligger i havn en dagsetappe unna. Han støtter teorien min.
Nytt håp. Skrujern. Slangeklemmer løsnes. Ny
nedtur. Slangen inn til motoren er ti cm for kort til å nå opp til
tanken. Jeg innrømmer at akkurat da kom det ei glose jeg ikke har lært
på søndagsskolen.
Så ser jeg at slangen er stripset mot andre slanger
for at den skal ligge stødig og ikke slites over tid. Det får stå sin
prøve, tenker jeg. Jeg finner min vesle elektrikertang og klipper
stripsen. Da får jeg frigjort så mye at slangen akkurat når fram til
tanken. Slangeklemma skrus fast. Jeg tørker svetten og drar et par djupe
magadrag med pust.
Så må jeg lufte dieselsystemet en gang til.
Lykke. Denne gangen kommer det diesel når jeg
pumper. Jeg skrur igjen og trekker et lettelsens sukk.
Vil den starte?
Lettere spent går jeg opp og trykker på
startknappen. Kan du tenke deg min glede når motoren starter? Den
fortsetter å gå. Et minutt, to minutter, tre minutter. Håpefullt kobler
jeg inn propellen. Autopiloten gjør at baugen sakte snur seg mot Belle
Ile som jeg kan skue i det fjerne. Jeg gir gass. Motoren surrer som en
tilfreds katt.
Og den fortsetter å gå. Som om ingenting har
skjedd. Helt til jeg er i havn.
Da jeg runder moloen i god tid før slusen stenger,
slipper jeg gleden løs. Jeg jubler høylydt. Jeg har klart det!
Motorstopp i Biskaya og nå trygt i havn.
Dagens lærdom: Jeg fikk ikke panikk, men tenkte og
handlet rasjonelt da krisen oppsto. Det er jeg fornøyd med.
Og jeg har bestemt meg for å lage et system som
gjør at jeg bare kan vri på en hendel, så kopler jeg inn den vesle
tanken. Som en sikkerhet om det skulle skje igjen.
Sanden paa havet er Sanden paa opplæring.
|